X, voorheen Twitter, laat nu ook merken meedelen in de advertentie-inkomsten die voortkomen uit hun berichten op het platform. Dat meldt X-eigenaar Elon Musk. Een paar weken geleden introduceerde X een programma dat gebruikers die acht euro per maand betalen laat profiteren van de advertentie-inkomsten. Organisaties hebben een nog veel duurder abonnement nodig om in aanmerking te komen voor het advertentieprogramma.
1149,50 euro per maand
Merken hebben een geverifieerde status nodig, die te verkrijgen is door een abonnement á 1149,50 euro per maand te nemen. Een commerciële organisatie of non-profit krijgt hiervoor een gouden vinkje, een overheidsorganisatie een grijs vinkje. Met het abonnement kan een merk zich aanmelden voor het X Ads Revenue Share-programma. Eenmaal goedgekeurd, een merk moet bijvoorbeeld miljoenen X-impressies per maand genereren, deelt X een onbekend percentage van de advertentie-inkomsten uit reclames rond die impressies met het merk. Onduidelijk is wat voor bedragen merken kunnen verwachten.
Uit de eerste betalingsronde aan influencers, journalisten en andere prominente gebruikers in juli viel een en ander te concluderen. Musk deelde totaal vijf miljoen dollar uit, maar gaf dat volgens de berichten vooral aan rechts georiënteerde gebruikers. En die gebruikers waren lang niet allemaal blij. Sommige prominente gebruikers kregen een paar duizend dollar, waar gebruikers met minder volgers tot tienduizenden dollars ontvingen. X geeft geen transparante uitleg over de totstandkoming van de cheques. Nederlandse particuliere X-gebruikers kunnen sinds begin augustus meedoen aan het advertentieprogramma.
Activiteit
Het advertentieprogramma dat Musk heeft bedacht, sluit aan bij zijn filosofie om meer gebruikers (deels) rond te laten komen door gebruik te maken van X. Tegelijkertijd hoopt X dat die financiële stimulans prominente gebruikers op het platform houdt, want zij genereren veel activiteit en dus ook impressies van advertenties. Die advertentie-impressies heeft X nodig om adverteerders te overtuigen van de relevantie van de dienst. En dus om te blijven adverteren op X. Niet alle merken tonen zich overtuigd nu het platform moeite blijft houden om de brand safety te garanderen. Zo stopten verschillende merken vorige week met adverteren op X omdat hun reclames bij nazicontent verschenen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!