De Nederlandse fit-techstartup OneFit gaat hoge ogen proberen te gooien in Spanje met een uitbreiding naar Barcelona en Madrid. De lancering in de Catalaanse stad verloopt voorspoedig met een aanbod van 167 sportlocaties. In Madrid is onlangs de eerste studio aangesloten.
Oprichters Serge Brabander en Camille Richardson begonnen in 2013 met OneFit. Het platform wordt gekscherend de Netflix onder de sportscholen genoemd. Gebruikers van de app kunnen namelijk on demand sportlessen boeken bij verschillende aanbieders. En dat alles voor een bedrag van tussen de €55,- en €65,- per maand. Het platform was al actief in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Keulen en Hamburg en gaat dus nu op de Spaanse toer. In gesprek met Adformatie vertellen Brabander en Richardson meer over hun OneFit.
‘Met €30,- zit je al wel behoorlijk in het budget-segment. Een voorbeeld hiervan is Basic-Fit. Wij zitten echter in het premium-segment. We bieden onder andere yoga, pilates, crossfit en wellness aan, maar ook apenkooien en suppen. Dat is niet mogelijk voor €30,-.’
‘Wij denken dat de yogalerares blij is met de volle lessen, want daar zorgt OneFit nu eenmaal voor. En dat betekent dat niet alleen de populaire maandagavondles vol is. Dit geldt ook voor de minder populaire donderdagochtend of de zaterdagmiddag. OneFit biedt de mogelijkheid om extra inkomsten te genereren over lesplekken die anders leeg zouden zijn geweest.’
‘De claim van Barten is niet waar. Het klopt weliswaar dat er sprake is van een fee, maar we zijn natuurlijk erg blij met klanten die langdurig via ons blijven sporten. Daar komt bij dat onze sportaanbieders allemaal zeer goede professionals zijn die onze gebruikers on the spot de juiste begeleiding kunnen geven. Onze missie is dat mensen gaan sporten en dat ook vasthouden. Wij willen hulp aanbieden in het uitzoeken van een sport en onze gebruikers inspireren met te gekke content.’
De content die OneFit maakt bestaat onder andere uit video’s die via social media worden verspreid. ‘Op social media communiceren in het algemeen veel mensen over sport en lifestyle. Zo staat Instagram er vol van. Wij proberen daarop in te haken met influencers die er iets zinnigs over te melden hebben. We geven ook workout-tips voor het weekend, hoe je bepaalde workouts zelf kunt doen en verder worden ook de trainers die de workouts verzorgen in beeld gebracht.’
OneFit wordt ook vaak benaderd door merken. Een succesvolle samenwerking was de bier-workout met alcoholvrij Heineken-bier als inhaker op Dry January. ‘Onze doelgroep wordt interessant gevonden, maar we gaan niet overal op in. We kijken steeds per keer wat het beste past bij OneFit. Het belangrijkste is of het voor ons publiek werkt. De Heineken Experience met het 0.0-bier was een goede combinatie. Dat werd goed ontvangen, gezien de lange wachtlijst die ontstond voor deze workout.’ De langste wachtlijst bestond uit meer dan 170 personen.
Het gaat hier om de hand-picked ambassadors. We zijn steeds op zoek naar micro-influencers. De Randstedelijke influencer uit een OneFit-stad heeft niet per se een groot aantal volgers, maar ze zijn wel lokaal bekend. Het bereik en de invloed die influencers hebben in de OneFit-steden is wat telt voor ons.’
Steden waar OneFit ook actief wordt, zijn Barcelona en Madrid. ‘Barcelona is een grote internationale stad met meer dan een miljoen inwoners. Verder is er sprake van een hoge dichtheid van sportaanbieders en een grote internationale sportcommunity. We willen in deze stad ook een community opbouwen zoals we in Amsterdam en andere steden hebben gedaan.’
‘Per stad is een andere dynamiek te zien. Zo kan het type workout verschillen in populariteit per stad en land. Het is voor ons dus belangrijk om actief met lokale mensen te gaan werken. Veel bedrijven denken namelijk dat je vanuit een hoofdkantoor in een specifieke stad andere landen kunt veroveren. Wij werken echter zo dat we in iedere stad een lokaal team hebben gevestigd met een focus op de lokale aanbieders. Overal slaat namelijk iets anders aan.’
‘Vooral workouts die je buiten kunt doen, voornamelijk op het strand. In Amsterdam en Rotterdam zie je dat kracht-workouts populairder zijn. We hebben het overigens nog niet officieel bekend gemaakt, maar in Madrid hebben we nu ook een team gevestigd. Dit was ook een logische stap na Barcelona. Onlangs is de eerste studio in Madrid aangesloten. Verder zouden we ook graag buiten Europa actief willen worden. Tel Aviv lijkt ons bijvoorbeeld een heel interessante optie.’
‘We hebben eigenlijk twee pijlers. Ten eerste willen we uitbreiden. We zijn bekend geworden in Amsterdam en hebben de stap naar Duitsland en Spanje kunnen maken. Dat draait hartstikke lekker. In uitbreiden gaat veel tijd en aandacht zitten. We willen het namelijk goed in de lokale markt doen in de steden waar we actief zijn.’
Verder willen Brabander en Richardson investeren in de technologie om zo nog beter te worden in de gebruiker te begeleiden. ‘Onze app is nu een platform waar je uit 20.000 lessen kunt kiezen. Er is een goed overzicht van wat je kunt doen. Verder kun je ook veel reviews lezen, je kunt je vrienden vinden en tevens uitnodigen via de app om workouts te doen. We willen nog meer digitale begeleiding bieden. Dat kunnen we bereiken door meer developers aan boord te krijgen. Zo kunnen we nog beter helpen in het kiezen van de workout die het beste bij je past en welke doelen je wilt bereiken.’