Onderzoek naar seks levert belangrijke marketinglessen op

Overpeinzing van Mabel Nummerdor bij het nieuwe Mary Meeker-onderzoek over internetdiffusie en -innovatie.

Is de toekomst van ons seksleven digitaal?
Roman Pyshchyk, 123rf

Let’s talk about Mary Meeker - Let’s Talk about sex

Afgelopen week was het weer zo ver, de moeder van alle rapporten over internetdiffusie en -innovatie lag met 294 slides in onze inbox. Mary Meeker heeft welhaast de cultstatus bereikt met haar jaarlijkse internet-trendrapport. De twee belangrijkste conclusies voor mij waren: de onstuitbare groei van de tijd die we online en connected spenderen en de paradox van onze privacy.

Dat we leven in een ‘experience economie’ hoef je geen marketeer meer uit te leggen, maar het feit dat die experience steeds meer in het virtuele plaats vindt, dat is een “paradigm shift”. In de nabije toekomst is de grens steeds minder duidelijk tussen wat ‘het echte leven is en wat een digitaal surrogaat. Het vervagen van die grens, kantelt ons werkend leven, dreunt door in ons uitgaansleven en daarmee ons sociale leven en raakt daarom ook keihard ons seksleven. (ja seksleven je leest het goed en je zit nog steeds op Adformatie).

Haptic suits en technovirgins

In de afgelopen twee jaar heb ik samen met Jeanneke Scholtens, uitgebreid onderzoek gedaan naar de toekomst van seks. Dat is weer eens wat anders dan de toekomst van marketing of mobiliteit. Een van de toekomsttijdperken waarover wij ons gebogen hebben is de XXL Sexxperience (2022-2030). Seks wordt steeds meer als vrijetijdsbesteding aangemeten en is daarmee ook onderhevig aan de trends die Mary Meeker in haar rapport beschrijft.

Ook de grenzen tussen virtuele seks en fysieke-echte-mensen-seks zullen in de toekomst verder vervagen. Als virtual reality en haptische technologie (technologie die het mogelijk maakt om je tastzintuigen op afstand te stimuleren door bijvoorbeeld een haptic suit) zich verder verfijnen en ook op erotisch gebied beschikbaar komen, kan de virtuele ervaring het overnemen van de echte, fysieke. Zo zie je in Japan nu al de opkomst van technovirgins; jongeren die ervoor kiezen om in het echte leven geen relaties meer aan te gaan en besluiten ‘het’ alleen nog maar online te doen.

 

Privacy paradox

Een andere conclusie uit Meekers’ rapport is de ‘privacy paradox’. Een paradox die niet alleen geldt voor adverteerders, (meer data voor kennis versus minder data voor de bescherming van klantgegevens) maar ook voor consumenten en hun liefdesleven. We worden in staat gesteld om ons (liefdes)leven in de spotlights te zetten via insta, snapchat of good old Facebook en gebruiken volop apps om in onze noden te voorzien, maar ook hier is een paradox zichtbaar. Hoe exhibitionistisch we ons ook opstellen, de toekomst van seks kent nieuwe gevaren, die juist gillen om meer privacy.

Nieuwe virussen

Daarmee zie je een nieuw Victoriaans tijdperk ontstaan waarin we terughoudender worden over seks. Safe seks krijgt een hele nieuwe lading. Volgens Dance4Life hebben we daarom ook nieuw raadgevers nodig, want hoe bescherm je jezelf als sexperience zich met name online afspeelt en sextortion, een nieuwe soa is die niet zo makkelijk met antibiotica te behandelen valt.

In onze boek Holy Fuck: op expeditie naar de toekomst van seks, zoomen we in op hoe technologische en maatschappelijke trends ons liefdes- en seksleven zullen raken. We leven nu in het tijdperk van sekstremisme en gaan via  ‘het einde der seksen’ (2030) en ‘de roboseksueel’ (2050) onderweg naar de babymachine (2075). Net zoals trends in technologie hebben trends op het gebied van seks impact op hoe we merken bouwen en waar voor marketing kansen liggen. Volgens Maslow moeten we onderaan beginnen, seks is de basis. Het lijkt me dan ook zinnig om het daar ook in de marketinggeledingen eens over te hebben.

Let’s talk about marketing - Let’s talk about seks

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie