Verschillende gemeenten zetten WhatsApp in als nieuw communicatiekanaal. Vragen aan de gemeente, maar ook meldingen, zijn via dit kanaal door te geven. Naast Heerenveen proberen onder andere Terneuzen en Vlagtwedde WhatsApp sinds kort uit. Voor Heerenveen is het 'een mooie toevoeging op de andere communicatiekanalen van de gemeente'. WhatsApp is laagdrempelig en wordt gebruikt door veel inwoners, zo is de gedachte. De uitgebreide informatie van de website is ook makkelijk via WhatsApp te delen.
Geen restricties
Volgens een woordvoerster van de gemeente zijn er geen beperkingen aan waar de 'appjes' over gaan. Het kan dus een reguliere vraag zijn, maar ook een melding van de spreekwoordelijke losse stoeptegel. Voor de proef is een speciaal mobiel nummer (06-14399559) in het leven geroepen, dat overigens niet is te gebruiken voor gewone gesprekken of voor SMS'jes.
Kantooruren
Over het succes kan de woordvoerster nog niet veel zeggen. "De eerste dag waren er tien reacties, zonder dat we er veel publiciteit aan hadden gegeven." De proef duurt vooralsnog een half jaar; daarna gaat de gemeente kijken of er voor dit kanaal een vaste plek wordt ingeruimd. De afhandeling van WhatsApp-vragen en -meldingen gebeurt door het klantcontactcentrum - alleen tijdens kantooruren. Heerenveen benadrukt dat er geen privacygevoelige informatie via WhatsApp wordt verstuurd.
Bron: Binnenlands Bestuur, Freek Blankena
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!