‘Nederlandse marketeer laat kansen Big Data Marketing liggen’

Opvallend is dat ‘predictive analytics’ een lage prioriteit heeft.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Slechts 18 procent van de marketingdata-experts is in staat om on- en offline marketingdata aan elkaar te koppelen en maar 12 procent zet realtime data in voor omnichannel marketing. Dat stellen online recruiter Newpeople en Tag & Data managementbedrijf Relay42 dat onderzoek verrichtte naar Big Data. Om die reden concluderen de onderzoekers dat het de grootste uitdaging is om de data intelligenter en efficiënter in te zetten voor een volwaardige omnichannel marketingaanpak.

Analytics
Daarnaast is het inzetten van de data voor realtime campagnes over alle marketingkanalen heen voor de ondervraagden momenteel eerder wens dan realiteit. De zeventig ondervraagde marketingdata-experts verzamelen veelal data uit CRM-systemen en Web Analytics. Mobile data wordt door 54 procent van de respondenten gebruikt, terwijl externe data feeds en aangekochte intentiedata van derden voor minder dan een derde van de respondenten beschikbaar is.




Personalisatie
Opvallend is – zo stellen Relay42 en Newpeople - dat het overgrote deel van de marketeers data slechts verzamelt voor analyse en segmentatie. Minder dan de helft zet kennis, die voorkomt uit de gegevens, in om marketingkanalen voor consumenten relevanter en persoonlijker te maken. Een belangrijk voordeel is een consistente en optimale klantervaring over alle kanalen heen.

Rene Bulthuis, CMO bij Relay42: ‘We zien een duidelijke kloof tussen wat analisten en marketeers willen en waar ze momenteel toe in staat zijn. De oorzaak van de beperkte mogelijkheden van organisaties om data te koppelen en in te zetten voor realtime personalisatie over kanalen heen, blijkt vooral te liggen in technologische beperkingen binnen de eigen organisatie. Dit onderzoek onderstreept de noodzaak om te innoveren.’

Worstelen
Op korte termijn zien de marketingdata-experts die aan het onderzoek deelnamen nog steeds de grootste uitdagingen en kansen in het verder verbeteren van klantinzichten waardoor ze beter kunnen inspelen op de wensen en behoeften van consumenten en de conversie kunnen optimaliseren. Opvallend is dat ‘predictive analytics’ een lage prioriteit heeft. De onderzoekers: ‘De meeste organisaties lijken vooralsnog te worstelen met de basics en durven nog niet eens te denken aan voorspellende analyses. De integratie van on- en offline marketing data ter verbetering van de omnichannel klantervaring staat echter bij het merendeel van de ondervraagde organisaties hoog op de agenda. Het vormt een belangrijke eerste stap naar een volledige data-gedreven marketingstrategie.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie