Premium

Michiel Maandag (Emrays): ‘Veel merken worstelen met het kiezen van afbeeldingen die passen bij het merk’

De startup Emrays gebruikt kunstmatige intelligentie om bedrijven te helpen bij het kiezen van afbeeldingen die passen bij de merkwaarden.

Bron: Emrays

De Nederlandse AI-startup Emrays deed mee aan een prestigieus bootcamp van Ikea en werkte bijna een jaar samen met de interieurgigant. Maar het bleek niet de gehoopte match, dus koos Emrays voor het verkopen van zijn product aan een breder klantportfolio. Een spannende keuze die nu leidt tot een samenwerking met Bynder. Het bekende digital asset management (DAM)-systeem integreert de software van Emrays om bedrijven sneller en efficiënter de juiste afbeeldingen voor hun communicatie te vinden. Een gesprek met medeoprichter Michiel Maandag over de ontstaansgeschiedenis, werking en toekomstplannen van Emrays.

Samenwerking met Ikea

Meer dan 1100 startups uit 62 landen wilden in 2019 meedoen aan het Bootcamp-programma van Ikea, dat de bedrijven helpt om zich verder te ontwikkelen. Ikea had slechts achttien plekken en selecteerde Emrays als één van de gelukkige startups. Het Nederlandse bedrijfje ontwikkelde op dat moment slimme software die de emotie van mensen voorspelde bij het zien van uiteenlopende afbeeldingen.

Ikea leek het voor productkennis en content handig om de emotionele reacties op meubels te kunnen voorspellen, zo is te lezen op de bootcampwebsite. En dus reisden Maandag en zijn collega’s af naar het Zweedse dorp Älmhult, het hart van de Ikea-organisatie. De bootcamp was intensief en leerzaam, blikt Maandag terug. ‘Onze software werkte goed en we maakten mooie dingen die Ikea nog niet eerder had gezien.’

Na de bootcamp en bijna een jaar samenwerken bleek er geen match te zijn. Daarom stopten ze de samenwerking, volgens Maandag een strategische keuze waar hij vanwege een geheimhoudingsverklaring niet over kan uitweiden.

Impactvolle afbeeldingen

Eenmaal terug in Nederland verschoof alle aandacht naar de productontwikkeling. Het Emrays-platform gebruikt kunstmatige intelligentie die getraind is met meer dan 4,5 miljard menselijke reacties. Het bedrijf sloot een samenwerking met Bynder en laat zijn software draaien in de browser op het DAM-systeem Bynder, dat de beeldbank van de organisatie herbergt. Een organisatie heeft dus zowel een abonnement op Bynder als op Emrays nodig.

De gebruiker selecteert via een zoekopdracht een set afbeeldingen en kiest welke emotie de gewenste afbeelding moet oproepen. Dat kan angst of liefde zijn, maar ook iets als frustratie, sceptisch of lachen. De gebruiker geeft van een handvol afbeeldingen aan of ze wel en niet in de smaak vallen, waarna de software een serie afbeeldingen toont die de meeste impact zouden hebben. Maandag noemt het concept ideaal voor marketeers, journalisten en andere beroepen die beeldmateriaal gebruiken om een boodschap over te brengen.

De vraag is in hoeverre creatievelingen om hulp vragen bij het kiezen van het beste beeldmateriaal voor commerciële en redactionele uitingen. Hier is voor zover bekend geen onderzoek naar gedaan. Maandag ziet er  – uiteraard – een markt in. Hij geeft al jaren merkadvies aan kleinere en grote bedrijven en zegt: ‘veel merken worstelen met het kiezen van afbeeldingen die passen bij het merk.’

Dubbel beeldmateriaal tegengaan

De Emrays-software kan naast het aanraden van afbeeldingen ook zoeken naar afbeeldingen die een vergelijkbare emotie oproepen. Tot slot herkent de software dubbele afbeeldingen, om die weg te filteren uit de zoekresultaten en om te waarschuwen als de gebruiker een beeld wil kopen dat al in de beeldbank staat. De herkenning werkt ook op spiegelbeelden en sterk vergelijkbare foto’s, toont Maandag aan via een demonstratie van de software.

Integreren in meer platformen

Het team van Emrays bestaat uit vier aandeelhouders, die een vaste groep freelance ontwikkelaars inhuren om de software uit te breiden. Organisaties betalen via een abonnementsmodel voor het gebruik van Emrays in de vorm van een functie of het hele pakket.

In 2022 wil Emrays in meer platformen integreren, zegt medeoprichter Maandag. ‘Denk aan de stap maken naar Box.com, want veel bedrijven maken hier gebruik van.’ Samenwerken met meer DAM-aanbieders staat ook op de takenlijst. Maandag bevestigt desgevraagd in gesprek te zijn met bekende stockfotografiewebsites, maar kan daar op dit moment niet meer over vertellen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie