Data is het nieuwe goud, roepen trendwatchers al jaren. Data zetten de media-industrie op zijn kop. Er gaan functies verdwijnen en nieuwe bijkomen. Data bieden tal van mogelijkheden om impact te creëren en relevanter te zijn voor het publiek. Daarom zetten veel mediabedrijven hierop in en schieten datatools als paddenstoelen uit de grond.
Factchecking
Ook voor nieuwsmakers bieden datatools tal van mogelijkheden. Bijvoorbeeld voor factchecking. Neem het onderzoekscollectief Bellingcat dat met datatools misdadigers weet op te sporen over de hele wereld. Met een vrijgegeven foto lokaliseerden ze de dader van een aanslag in China door op Google Streetview avonden lang het gebouw op de foto te zoeken.
Met data nieuwe verhalen vertellen
Data bieden ook aanleiding tot mooie verhalen. Het journalistieke platform Pointer van KRO-NCRV bijvoorbeeld vertaalt cijfers in visuele verhalen. Ze onderzoeken data en maken complexe ideeën (die je met het blote oog niet ziet) visueel aantrekkelijk voor het grote publiek.
Overigens kun je algoritmes zo programmeren dat ze zelf nieuwsberichten maken. NOS experimenteerde hiermee bij de afgelopen verkiezingen. Hun algoritme schreef voor iedere gemeente een artikel over de verkiezingsuitslag. Een primeur voor Nederland, maar elders in de wereld wordt hier al meer gebruik van gemaakt.
Impact monitoren
Daarnaast bieden data je inzicht in hoe verhalen presteren. Wanneer worden artikelen goed gelezen? Welk kanaal zorgt voor bereik? Wanneer moet een artikel extra in de etalage om meer lezers te bereiken? Interessante informatie voor redacties. SmartOcto (gebruikt o.a. door De persgroep, SBS en ANP) biedt deze inzichten in een overzichtelijk dashboard. De regionale omroepen innoveren op dit gebied in Regiolab – en plotten data (artikelen, gebruikers) op een kaart om te monitoren of ze binnen hun regio alle gemeenten bedienen.
De mogelijkheden van data zijn eindeloos. Je zit op bergen goud, maar het kost tijd om het te delven. En niet iedereen heeft zoals de mensen van Bellingcat de tijd om een avond te grasduinen op Google Streetview. Of de resources en skills van een Pointer om verhalen uit de data te halen. Journalisten en redacties staan vaak zo onder (tijds)druk dat het lastig is om tips van datadashboards of lessen uit monitoring tools in je dagelijks werk te implementeren.
Technologie onderdeel van de organisatie
De sleutel tot succes is gebruiksvriendelijkheid. Het mag niet te veel tijd kosten en moet geen extra handelingen vragen (zoals een extra login). Tijdswinst is het doel en de technologie moet op een slimme manier onderdeel zijn van de organisatie. Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat alle hierboven genoemde voorbeelden te veel tijd vragen. Integendeel!
SmartOcto heeft talloze plug-ins waarmee je notificaties van het dashboard krijgt in tools die je toch al gebruikt, zoals je e-mail of in Slack. Regiolab gebruikt naast hun datakaart ook een tool om koppen te A/B-testen. Een journalist kan binnen 1 minuut twee koppen bedenken en het systeem toetst zelf onder de eerste lezers welke kop meer clicks oplevert.
NOS investeerde een paar dagen om het algoritme te schrijven dat de nieuwsberichten rondom de verkiezingsuitslag maakte, maar dit algoritme is in de toekomst makkelijk voor andere verkiezingen in te zetten. De makers van Pointer zijn experts als het gaat om het visualiseren van data, maar met toegankelijke tools van bijvoorbeeld Google News Lab (zoals Data GIF Maker en Flourish) kun je in korte tijd mooie datavisualisaties maken. En als het gaat om factchecking tenslotte, dan biedt een tool als Trustthesource uitkomst. Binnen een paar minuten kun je een foto of tweet laten analyseren en geeft de tool een betrouwbaarheidsscore.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!