1. Marvel lanceert immersive AR app om nieuwe film Eternals te promoten
Om de nieuwe Eternals film te promoten hebben Marvel en Disney de Eternals: AR Story Experience app gelanceerd. Een app waarmee men de waarheid achter de bestaande mythologie ontdekt, dat die goden eigenlijk aliens zijn die ons beschermen. In de app wordt je welkom geheten door Sprite in AR die je meeneemt door de geschiedenis van de mensheid. Je zit in een 360 omgeving waarbij je op een fantastische visuele manier de verhalen van de Eternals ontdekt. Het Marvel Cinematic Universe breidt zich nu zelf uit tot 7000 jaar geleden en ze hebben natuurlijk ijzersterke IP om zo’n app van goede content te voorzien. Zelf vind ik een app downloaden altijd een enorm grote drempel, maar daardoor kunnen ze wel heel veel high end experiences kwijt. Wil je het zelf proberen, download dan de app in app store
2. Facebook (Meta) maakt zich klaar voor de Metaverse met veel AR bouwstenen
Je kan het natuurlijk niet gemist hebben, Facebook heet Meta sinds de laatste Connect Conference. Zij zien net als velen de Metaverse als de opvolger van het (mobiele) internet. Een internet waar je niet naar toe gaat, maar waar je onderdeel van bent. Virtuele werelden/ervaringen die met elkaar verbonden zijn en waar je met elkaar informatie tot je neemt, socialized, (samen)werkt, sport, lol maakt. Kortom de ultieme vorm van social technology.
En die 3D werelden en ervaringen zijn niet alleen volledig virtueel, maar ook deels virtueel in de bestaande wereld, kortom AR (XR). Facebook heeft bijvoorbeeld het Presence platform gelanceerd wat allemaal tools (zoals Spatial Anchors en Passthrough API) biedt om nog betere mixed reality te maken. Gewoon met je Oculus Quest zoals deze te gekke World Beyond demo. En komt er een nieuwe high end Oculus headset Cambria die dit allemaal nog beter kan. Maar komen er ook echte AR glasses genaamd Nazare. Zo was er een demo waarbij iemand met hologrammen een virtuele game speelde in de woonkamer.
Er waren ook veel updates voor het Spark AR platform waar nu 700 miljoen mensen elke maand AR gebruiken. Zie hier hele overzicht van updates. Zoals een app genaamd Polar waarmee je makkelijker Effects kan maken. Verbetering voor World AR zoals het koppelen van experiences aan specifieke locaties. Eindelijk komt er ook body- en hand tracking op Spark. En komen er meer courses voor beginners en pro’s om Spark AR echt te masteren. Het was echt een baanbrekende Facebook Connect met veel hele grote aankondigingen die AR echt verder gaan helpen. Dat moet ook wel lukken met de 10 miljard die ze er volgend jaar in willen stoppen.
3. Oktober was met Halloween de hele maand een spooky AR happening.
Voor grote events zoals een feestdag wordt er altijd ontzettend veel AR content ontwikkeld. Bij Halloween is het zelfs zo dat de hele maand Oktober is omgedoopt tot Spooky maand. Snapchat heeft cijfers gedeeld dat in 2020 230 miljoen mensen op Halloween zelf met AR content interacteerden. In de Snapchat app hadden ze een sectie gemaakt wel 30 nieuwe eigen Halloween Lenses. Maar er zijn ook games gemaakt voor de Spectacles, Lenslist had een Spark AR Halloween wedstrijd met fantastische creaties, deze jumpscare van Fanta is ook hilarisch, het creators AR house in LA had een Halloween hackathon, vooral deze tover game is heel nice en Ready Player Me had speciale Halloween AR avatars. Wij bij PLAYAR hadden samen met Snapchat een AR shirt ontwikkeld. Het shirt kwam in AR tot leven en je kon kiezen tussen 3 spooky themes, als je durfde tenminste. ;)
4. Microsoft lanceert AR avatars voor de metaverse
Microsoft heeft dit jaar het platform Mesh gelanceerd waar je met mensen virtueel kan samen komen via elk device. Of het nu een AR (HoloLens) of VR headset, smartphone of laptop is. Mesh is naast cross device ook avatar focussed. Want hoe meer we in XR samen komen hoe vaker we een vorm zoeken om ons te representeren. De avatars zullen nu ook een grote rol spelen in een nieuwe update van Teams waar je naast in video calls ook in virtuele ruimtes of in de fysieke wereld als hologram straks kan samenkomen. In onderstaande video kan je zien dat Accenture er al flink mee experimenteert. Er zijn sowieso steeds meer videobel-services die AR avatars ondersteunen
5. De krijsende AR duif van Nike en Snapchat laat je rennen
Nike heeft samen met Snapchat voor hun AR glasses the Spectacles een run experience gemaakt die je stimuleert om te gaan en blijven rennen. Zoals allerlei toffe visuals, aanmoedigingen van grote AR experiences zoals een gigantische octopus. Maar het tofste vind ik de duif in het begin die met je mee vliegt en heel hard begint te krijsen als je stopt met rennen. Dat is simpelweg briljant. Love it.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!