De Nederlandse startup Eyk, ontstaan onder de paraplu van bureaugroep Ace, heeft 650 duizend euro opgehaald om zijn data-analyseplatform verder te ontwikkelen. Dit platform richt zich op marketeers en voert cross-channel-data-analyses uit die inzicht geven in de (digitale) marketingstrategie van het bedrijf.
Eyk is anderhalf jaar ontstaan binnen Label A, dat sinds 2021 onderdeel uitmaakt van de Ace-bureaugroep. Inmiddels is Eyk een zogeheten spin-out; een startup die werkt voor eigen klanten en Ace-labels ook als klant heeft. In aanloop naar de officiële release van het data-analyseplatform in april testen meer dan tien merken en bureaus nu de betaversie van Eyk, vertelt medeoprichter en ceo Alain Odijk tegen Adformatie. Zij betalen ook voor de software. Vanaf april, als het platform op schaal nieuwe klanten toelaat, verwacht Odijk meer gebruikers en dus ook meer bedrijfsinkomsten.
Wat Eyk doet
Het doel van Eyk is marketeers meer inzicht geven in de effectiviteit van hun (digitale) marketingstrategie. Het platform is een software-as-a-service (SaaS)-oplossing die werkt in de browser. Via de browser heeft de marketeer toegang tot wat Odijk een ‘mega gebruiksvriendelijke interface’ noemt. De marketeer voegt zijn databronnen toe en geeft door te klikken (no code) aan welke cross-channel-metrics en modellen hij wil dat Eyk klaar zet. De software maakt die modellen vervolgens – bijvoorbeeld elke nacht – op de achtergrond en toont ze in de software van de marketeer, bijvoorbeeld Google’s Looker Studio. Deze aanpak moet de marketeer onder andere repetitief werk uit handen nemen. ‘De marketeer hoeft bijvoorbeeld niet meer elke ochtend een uitdraai te maken en die informatie te combineren met andere software’, vertelt Odijk.
Eyk richt zich volgens Odijk op marketeers omdat de startup verwacht in die doelgroep de meeste impact te kunnen realiseren. ‘Marketeers zijn het meest analytisch in een bedrijf en gebruiken vrij veel verschillende tools. Gemiddeld tussen de zes en acht, zo blijkt uit ons onderzoek. Maar marketeers zijn eigenlijk bijna nooit technisch. Wij denken dat wij met onze technologische kennis en ons product marketeers vooruit kunnen helpen.’
De ceo benadrukt ook dat de klant eigenaar is van zijn data en er dus voor kan kiezen om de data in een eigen online omgeving op te slaan. ‘Wij werken met opensource-software en houden de data van de klant dus niet vast in een silo. Dat is een verschil met gevestigde partijen die eigen dashboardsoftware gebruiken. Die zijn meer een black box.’
Groeigeld
Hoewel Odijk de aanpak van Eyk uniek noemt en veel groeipotentieel in de markt ziet, is hij ook waakzaam. ‘De marketingtechnologiewereld beweegt snel en er wordt veel in geïnvesteerd. We beseffen dat we snel een voorsprong moeten pakken op de concurrentie.’ Daarom ook de pre-seed investering van 650 duizend euro, afkomstig van verschillende partijen. ‘Ons team bestaat nu uit zes mensen en met dit groeigeld willen we meer software- en data-engineers aannemen die Eyk kunnen doorontwikkelen.’ Aan ambities geen gebrek. De startup wil eind dit jaar gegroeid zijn naar twaalf tot vijftien medewerkers en meer dan vijftig merken en bureaus bedienen.
Eén van die klanten is Ace, dat Eyk op dit moment ook helpt met advies en communicatie en pr. Als spin-out had Eyk het groeigeld ook bij Ace kunnen vragen. In plaats daarvan koos het voor externe investeerders. Waarom? Odijk noemt dat een ‘goede vraag’ en vervolgt: ‘het klinkt misschien raar, maar groeigeld ophalen is anno 2023 nog steeds goed te doen voor tech-startups. Er zit genoeg geld in de markt. Wij wilden graag geld ophalen bij partijen met kennis die aanvullend is op die van ons team en Ace en zijn zo uitgekomen bij organisaties met kennis van technologie, de advertentiewereld en andere onderwerpen. Om die reden zijn we ook mega blij dat Ace betrokken blijft.’
Buitenland veroveren
Met het groeigeld en de hulp van Ace gaat Eyk zich dit jaar richten op de Nederlandse markt, met een specifieke focus op digitale marketingbureaus. Het buitenland moet volgend jaar volgen. De startup wil zijn platform ondertussen uitbreiden met meer analysemogelijkheden. ‘RFM-analyses (Recency, Frequency en Monetary Value) op Shopify en Google Analytics zijn sinds kort mogelijk en we halen nu input op voor marketing mix modeling. Die functie komt over een paar weken beschikbaar’, zegt Odijk. ‘In de eerste periode zullen wij als Eyk nieuwe analyses toevoegen aan de library, maar we geloven zo in de kracht van opensource dat we denken dat marketeers over een paar jaar zelf nieuwe analyses kunnen toevoegen. Dat zou pas mooi zijn.’