Premium

LinkedIn komt met Stories Ads: 'Zaken doen waar zaken gedaan worden'

Half mei introduceerde het zakelijke netwerk LinkedIn Stories, nu is er een vervolg in de maak.

LinkedIn komt met een nieuwe functie: Stories Ads: bedoeld om bedrijven te helpen om nog beter hun doelgroep te bereiken. De functie verkeert momenteel nog in een testfase, maar zal binnenkort in Nederland beschikbaar zijn. Marcel Molenaar, Country Manager LinkedIn in de Benelux, praat ons bij.

Stories

Half mei introduceerde het zakelijke netwerk LinkedIn Stories, nu is er een vervolg in de maak. 'Op basis van de uitrol van Stories voor leden en daarna company pages, constateerden we dat er bedrijfsmatig behoefte was aan targeting mogelijkheden. Het is dan ook een logisch vervolg op Stories, die je nu getarged kan uitrollen met call to action button. Bovendien is het een toevoeging op de huidige video advertenties voor mobile, een populaire advertentievorm op alle mobiele platformen. De oplossingen die wij bieden is B2B-marketeers in staat stellen de doelgroep gericht te  betrekken bij het bedrijf, producten, diensten etc. Die targeting van professionals heb je op geen enkel ander platform.'

'LinkedIn wil niet alleen voor haar leden maar ook voor bedrijven een platform zijn waar je op kunt vertrouwen, waar je je boodschap op de goede manier kwijt kunt en waar je via verschillende features en tools de juiste mensen weet te bereiken. Dat kan onder meer via tools als Lookalike Targeting, waarbij je professionals target die lijken op je top-klanten) of Matched Audiences, waarbij je een bepaald publiek aan je targetlijst kan linken.

Volgens Molenaar is het grote voordeel dat Stories Ads je als bedrijf in staat stelt om 'in een professionele context op een relevante manier je boodschap te brengen.' Molenaar: 'Dat geldt nog meer meer dan met de reguliere Stories, omdat met name die targeting zo belangrijk is geworden voor marketeers.' Marketeers willen weten hoe potentiële klanten worden bereikt die ook daadwerkelijk beslissingsbevoegdheid hebben en hoe ze daarmee kunnen interacteren op een vertrouwd platform waar hun merk in goede handen is.'

'Het professionele en persoonlijke schuift in elkaar'

Stories zijn intussen op vrijwel geen enkel platform meer weg te denken. Open op een willekeurig moment Instagram of Facebook en de korte video's vliegen je om de oren. 'Het werkt platform-overstijgend. Die behoefte ontstond ook op LinkedIn, juist in de tijd waarin we nu zitten. Door de coronacrisis is het persoonlijke en het professionele een beetje in elkaar geschoven. Je ziet je collega’s niet, dus ook bij leden en bedrijven ontstond de behoefte om persoonlijke verhalen delen. En juist het gegeven dat het 'in the moment is' (de video's duren 30 seconden, red.) en niet permanent geplaatst wordt, is geliefd.'

Volgens Molenaar zijn veel leden enthousiast. 'Wat met name gewaardeerd wordt, is dat je kunt zien wie jouw Story heeft bekeken. Ook de reactie-mogelijkheid wordt heel erg goed gebruikt. Afgelopen kwartaal waren er 27 procent meer membersessies en was er een stijging van meer dan 50 procent in het aantal posts, daar draagt Stories zeker aan bij.'

De ontwikkelingen bij het zakelijke platform volgen elkaar in rap tempo op. 'We proberen om dichterbij bedrijven te komen, om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan het marketingmechanisme van marketeers. Ons motto is: je moet zaken kunnen doen waar zaken gedaan worden. Dat is wat er op LinkedIn elke dag gebeurt. En de tijd van één format is voorbij, op LinkedIn waren er eerst alleen maar een paar banners, maar tegenwoordig is dat landschap zo enorm verrijkt met allerlei mogelijkheden. Tachtig procent van het engagement op Linkedin is mobile first. Daar moet je dan ook naar handelen.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie