Have you heard the (Instagram)story?
Van verbazing en afkeuring – 'Hoezo jat Instagram dit van Snapchat?' – naar een massale overstap. We hebben het natuurlijk over de take-over van Instagram Stories. Want met 300 miljoen gebruikers heeft Instagram twee keer zoveel dagelijkse gebruikers als Snapchat.
Ondanks de vele gelijkenissen, is er een aantal doorslaggevende verschillen om Instagram Stories te gebruiken. Je profiteert van je bestaande volgersbase op Instagram èn het is een stuk gebruiksvriendelijker. Bijkomend voordeel voor adverteerders is dat je kunt “hyper targetten” zoals Instagram-eigenaar Facebook het noemt. Wat dat is? Op basis van de gebruikersdata van Facebook en Instagram, worden de verhalen in je tijdlijn getoond. Daarbij moet je denken aan de gedragingen en interesses die jij als consument hebt op social media. Op deze manier verschijnen er verhalen van vrienden en merken die jij écht interessant vindt en is er dus minder kans op irrelevante content.
Daarmee is het verhaal nog niet uit. De vraag is of de overlappende kerndoelgroep (18-25 jaar) beide platforms blijft gebruiken. Dit hangt ervan af hoe de twee verhalen verder zullen verlopen: gaat Snapchat reageren en wat is de next story van Instagram?
Nou, we weten al iets meer over het volgende Instagram Stories hoofdstuk: Facebook is al bezig met de zogeheten MSQRD Selfie Lenses, en daarmee is het aannemelijk dat zij deze filterfunctie snel zullen integreren. Om meer special effects te kunnen integreren, gaan ze samenwerken met een bedrijf dat hierin is gespecialiseerd. Dit allemaal om de nieuwsgierigheid van potentiele gebruikers te wekken en uiteindelijk binnen te halen. Want hé, wat is er dan echt nog anders aan Snapchat? To be continued…
Facebook at work?
Ja, werkende dames en heren: binnenkort kun je tijdens werktijd ongegeneerd op Facebook. Het platform komt met Facebook at Work: een online werkomgeving met een eigen iOS app waarop je een profiel kunt aanmaken, andere professionals kunt volgen en informatie delen. Via dit platform voeg je geen mensen toe, maar volg je anderen. Zo wordt Facebook Messenger veranderd in Workchat. De lancering van het platform vond plaats in januari en momenteel wordt het getest door zo’n vijfhonderd bedrijven. Hierna zal de uitrol bij een groter publiek plaatsvinden.
Is er dan nog wel ruimte voor het bekijken van kattenfilmpjes? Nee, het is een zelfstandig opererend platform waarvoor je een apart account moet aanmaken dat los staat van Facebook zoals we het kennen. Reden hiervoor is dat Facebook naar verwachting een groep van 3 miljard mensen gaat aanspreken, groot genoeg om dit los te koppelen. Dat is maar goed ook; heb je tenminste niet het risico dat een boze baas in je nek staat te hijgen.
Linked - video’s ook - In
Eindelijk, LinkedIn maakt het mogelijk om via het eigen platform video’s te uploaden. Geen gerommel meer met externe links, maar direct een video plaatsen. Een verademing als je het ons vraagt. Zoals met alle nieuwe introducties van LinkedIn wordt deze feature eerst uitgetest door "LinkedIn Influencers“, zoals erkende professionals, celebrities en business leaders met een groot netwerk.
Naast het uploaden van bestaande video’s, kun je met deze nieuwe functie ook zelf filmpjes opnemen en direct in LinkedIn plaatsen via de “LinkedIn Record” app. Zo kun je bijvoorbeeld andere professionals vragen stellen over een bepaald vakgebied en kunnen zij via videocontent antwoorden. LinkedIn bundelt video’s over hetzelfde onderwerp en speelt deze automatisch en achter elkaar af op je tijdlijn. Wel zo handig als je op zoek bent naar specifieke informatie.
Zo, je bent weer wat wijzer geworden wat betreft social media. Verwerk alle info even rustig en bedenk dan of jij volledig overstapt op Instagram Stories of toch een die-hard Snapchatter blijft. Mocht je twijfelen: neem dan contact op. Wij leggen je de pro's en con's van beide social media graag uit!
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!