Over de start van Iens.nl, alweer 17 jaar geleden: 'Ik wilde iets anders dan de Michelingids en de Lekker Gids, waar alleen maar vrijwel op hetzelfde niveau presterende restaurants in staan. Ik vond dat alle restaurants een plek verdienden om gezien te worden. En bovendien dat gasten in plaats van inspecteurs het etablissement beoordelen en hun ervaringen delen. Vanuit die overtuiging ben ik gestart met Iens.'
'Zelf heb ik een horeca-achtergrond, en lange tijd was ik eigen baas van een cateringbedrijf. In die tijd was ik veel te vinden in de Amsterdamse horeca. Lekker buiten de deur proeven, ervaren en zien wat er allemaal te koop is. Daarnaast wilde ik graag schrijven over restaurants, ik wilde informatie en ervaringen delen. Eind vorige eeuw was daar nog bijzonder weinig over te vinden.'
Iens nu
'Iens is een platform voor zowel restaurateurs als gasten. Naast de beoordelingen van eters bieden we heel veel restaurantinformatie. Iedere restaurateur op Iens heeft een inlog om foto’s, menukaarten en een weblink te plaatsen. Het onderscheid maakt degene die gaat zoeken wat het best bij hem of haar past. Wij zien nu in toenemende mate dat gasten na een online reservering, op uitnodiging van ons, ook hun ervaring willen delen. Dat had ik zeventien jaar terug nooit gedacht. Het draagt bij aan een blijvende, levendige en accurate website.'
Overname
'Dat TripAdvisor ons overneemt, vind ik de kroon op het werk. Ik ben echt supertrots. Ons hoofdkantoor blijft gewoon in Amsterdam, waar de werknemers van TripAdvisor lafourchette bij zijn gekomen. Ik trek me deels terug, maar Wout van der Wijk blijft CEO. Onze systemen en die van TripAdvisor moeten geïntegreerd worden, dus dat heeft nog wel even tijd nodig. Eén ding dat zeker is, is dat Iens blijft. Het merk is een sterk en herkenbaar begrip in Nederland, waarvan twee miljoen mensen per maand gebruikmaken. Dat is echt heel veel.'
Andere focus
'Het komende jaar blijft alles binnen IENS zoveel mogelijk zoals het nu is, de toekomstige strategie laat ik aan anderen over. Ik blijf vooral vanwege omdat het merk aan mijn naam gekoppeld is. Ik wil IENS uitdragen en werken aan de verdere bekendheid in de culinaire wereld. Op het moment ben ik veel aanwezig bij persevents, culinaire happenings en houd ik mij bezig met de NOON-business lunchcard die begin januari weer gelanceerd is. Hoe het verder loopt, moet ik nog gaan zien. Mijn agenda zit op het moment overvol – wat eigenlijk niet de bedoeling is. Ik wil uiteindelijk ook weer ruimte voor mezelf nemen, om te kijken what’s next?'
Toegevoegde waarde
'Sinds 1998 heb ik voor het bedrijf gewerkt en daar alles ingestoken, omdat ik zeker wist dat Iens voorziet in een behoefte. Dan is het op een gegeven moment leuk en spannend om weer hele andere dingen te gaan doen. Het zal altijd met eten te maken hebben en met restaurants want dat is toch echt wel mijn grote voorliefde.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!