Om het regionale nieuws te volgen, volg ik diverse journalisten die het nieuws gratis plaatsen op hun eigen twitteraccount. Landelijk nieuws is nog makkelijker doordat alle uitgevers gratis nieuws plaatsen op apps of Twitter. Als ik een vraag heb over een bepaalde branche, stel ik die in een branche gerelateerde discussiegroep op LinkedIn en ontvang zo meer informatie dan via een duur marktonderzoek.
Hoe?
Leuk maar tegelijkertijd het gevaar van eigen uitgever zijn, is dat volgers of lezers van een bericht meteen een mening kunnen vormen over het karakter of imago van die persoon. Je kunt veel voordelen behalen door zorgvuldig te werk te gaan en te zorgen voor relevante content. Dit kan heel persoonlijk of grappig zijn, maar ook zakelijk nieuws kan erg waardevol zijn.
Ik krijg vaak de vraag “moet ik een aparte LinkedInpagina of Twitterpagina maken voor mijn priveberichten?”
Juist niet! Publiceer altijd via een eigen persoonlijk account en ben gewoon jezelf. En ja, dan maak je af en toe een foutje. So what! Volgers vinden het niet erg om te zien dat er aan de andere kant een "persoon" bezig is met zichzelf te uiten en menselijke trekjes laat zien. Op den duur zorgt dat er voor dat je vrijer gaat praten via social media en gaan mensen het leuk vinden om jou te volgen.
Uitgevers in een bedrijf
Voor mij is het een uitdaging om mensen enthousiast te krijgen over de inzet van social media. Bij ieder persoon past een ander platform en daar start het vaak. Ga niet gedwongen Twitteren of LinkedInnen omdat het van de baas moet. Ben jezelf en maak gebruik van het platform waar je je prettig bij voelt. Ik snap bijvoorbeeld niet dat bedrijven Yammer aanschaffen om intern te communiceren. What's app, Facebookgroepen, Twitter etc zijn allemaal bestaande bewezen instrumenten die interne communicatie prima kunnen servicen. In de markt hoor je vaak ‘weer een communicatiemiddel erbij’. Intranet, nieuwsbrieven, social media, website etc etc. Medewerkers in een bedrijf kunnen het simpelweg niet meer bijhouden. Conclusie: maak gebruik van middelen waar al veel gebruik van gemaakt wordt en "keep it simple".
Ik vind het heel interessant om bedrijven te helpen haar medewerkers naar een hoger level te krijgen zodat zij gaan publiceren. Deze medewerkers zijn allemaal potentiele ambassadeurs voor het bedrijf. Laatst was ik bij een groot telecombedrijf en rekende voor hoeveel potentieel bereik er in de organisatie was in dit geval op LinkedIn. Dit hadden we voorgerekend door het aantal medewerkers actief op LinkedIn op te zoeken en te vermenigvuldigen met het aantal connecties die zijn hebben. 500 medewerkers hadden samen een bereik van 147.000 connecties. Je begrijpt dat er een vervolgafspraak komt, want wie vindt dat nu niet interessant!
En ja, er is heel wat voor nodig om uiteindelijk zover te komen maar het is op een redelijk eenvoudige manier te implementeren. Het bedrijf moet alleen haar medewerkers "HELPEN" om aan de slag te kunnen. Vragen als “wat moet ik dan plaatsen?” of “Ik ben bang om schrijffouten te maken. Hoe voorkom ik dit?” kom ik dagelijks tegen. Dus bedrijfsleven….. ga die uitdaging aan en help uw medewerkers samen tot een hoger doel te komen.
Voor de medewerker is het namelijk een absolute winst doordat hij/zij zich weet te uiten op het internet en daardoor nieuwe mensen leert kennen. Ik leer bijna dagelijks nieuwe mensen via social media kennen, die bij me passen en (bijna) altijd leuk contacten opleveren.
Voor het bedrijf betekent het een winst, omdat de medewerker enthousiast raakt over het bedrijf en ambassadeur wordt, en daar wellicht weer over gaat praten op het internet. De verjaardagsfeestjespraatjes verplaatsen naar social media. De win-win zit vooral in de profilering van de persoon in relatie met het bedrijf. Een goede functie-omschrijving of een goede Twitterbio zegt veel over de persoon. Dit kan rechtstreeks tot leads of goede contacten leiden. Als ik over mezelf spreek, kan ik dit beamen.
Laatst kreeg ik een leuk berichtje van een vrouw die complimenten gaf over een prijs die we hadden gewonnen. Ik raak met haar in contact op Twitter waaruit een afspraak volgt. En waarna ik een offerte mocht uitbrengen. En dat alles in één week tijd. Sneller kan bijna niet.
Ik concludeer dat privé en zakelijk steeds meer door elkaar gaan lopen en dat door social media de scheiding tussen beiden doet vervagen. Maar vraag me af of dit erg is. Een persoon is een individu die uniek is. Werk, hobby's, interesses en activiteiten zijn onderwerpen waarover mensen praten. Je praat met een vriend of vriendin maar ook met een collega over deze onderwerpen. Zo ook op social media. Je zult merken dat hoe persoonlijker de berichten, des te meer reacties je zult krijgen. En dat is toch waar het om gaat?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!