Restaurants zijn klaar met de hoge kosten en te grote macht van reserveringssite Iens. Dus komen ze met een eigen reserveringssite.
Gisteren lanceerde Koninklijke Horeca Nederland (KHN) 'Bookdinners', op de Horecava. Inmiddels hebben zo'n 2000 restaurants zich aangesloten. De site bestaat al sinds 2015, maar recent werd KHN mede-eigenaar.
Iens kost restaurants flink wat geld: naast vaste abonnementskosten (vanaf 29 euro voor een standaard abonnement tot 69 euro voor een premium pakket) betalen restaurants per reservering ook nog eens 1,5 tot 2 euro, per persoon.
De reserveringssite van KHN is gratis voor restaurants (tot juli dit jaar kunnen ze het testen), daarna betalen ze alleen een vast bedrag van 15 euro per maand. Dat geld zal besteed worden aan marketing, en het in de lucht houden van de site. Het reserveren zelf kost niets extra.
‘Bestaande platforms als Iens hebben goed werk gedaan. Restaurants hebben ook geprofiteerd van Iens’, zegt Bernadet Naber van KHN tegen nos.nl. ‘Maar we zien dat de macht van platforms steeds groter is geworden en de voorwaarden steeds verder verslechteren. Bookdinners is een antwoord op de klachten van restaurants.’
Nu moeten de consumenten de site gaan gebruiken. Bookdinners begint met een grote achterstand op Iens: de laatste telt 2 miljoen bezoekers per maand en er worden 200.000 reviews per jaar aan de site toegevoegd. Bookdinners zit nog helemaal niet tussen de oren van de consument, en op de site missen de reviews.
Iens behoort tot een grote partij: de site is sinds 2015 eigendom van het Amerikaanse bedrijf Tripadvisor. Hetzelfde bedrijf nam in 2016 Couverts over van RTL, de grootste concurrent van Iens op dat moment.
De horeca-brancheorganisatie denkt ook na over het starten van een bestelsite, uit onvrede over de macht van Thuisbezorgd. Bij Thuisbezorgd werd de commissie per 1 januari verhoogd van 12 naar 13 procent per bestelling. Bas Vermond beet zich vast in de jarenlange vete en schreef er een blog over.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!