Ervaringen van Connect Social Business laten zien dat 60% van Facebook gebruikers actief reageren op acties via smartphone en tablet. Ondertussen focus je op de PC gebruikers, lekker traditioneel en .. makkelijk. De vraag is echter, hoeveel omzet mist u nu door jouw mobiele bezoekers?
Stel je richt je op (paid en non-paid) zoekverkeer via zoekmachines, hierbij is Adwords de meest gebruikte manier om online marketing in te zetten. Echter, begin 2013 kondigde Google Adwords geoptimaliseerd campagnes aan. Kort uitgelegd: jouw advertenties worden getoond op PC, tablet én smartphone. Dit kun je niet meer uitzetten, alleen het bod kunt je per device aanpassen. Daarbij komt dat Google strafpunten gaat geven indien u geen voor mobiel geoptimaliseerde website heeft (lees: lange laadtijden, slechte user experience).
Voel je hem al? Anders zet ik de mobiele cijfers nog even op een rijtje:
- 25% van het zoekverkeer via Google gaat naar tablets (15%) en smartphones (10%)
- 42% van de emails wordt geopend op smartphones (emailstats.nl)
- 60% van Twitter gebruik is mobiel (interview Tony Wang)
- 60% van Facebok gebruik is mobiel (Cijfers Facbook)
- 25% van volledige internet gebruik is mobiel in 2014 (Internet Trends, Mary Meeker)
Nu begrijp ik dat je deze cijfers wellicht zelf nog niet merkt. Het kan namelijk ook zijn dat mobiele bezoekers bovenop jouw normale webbezoek binnenkomt, echter is dit vaak met één opslag niet te zien aan jouw analytic cijfers. Het verkeer van mobiele devices wordt meegenomen in jouw standaard verkeer cijfers. Je moet dus in analytics het verkeer gaan onderscheiden. Doelconversies kun je ook onderscheiden per device.
Stel dat je een business case moet maken voor jouw mobiele strategie. Je bekijkt via analytics in hoeverre het aandeel van mobiel verkeer de afgelopen 12 maanden is toegenomen. Bij veel partijen was het aandeel mobiel verkeer in Q1 2012 nog zo’n 6%, maar tegenwoordig 15-20%. Het is niet hoger wiskunde, maar voor jouw directie kun je vast wel het sommetje maken, zeker als internet een belangrijke business voor je is. Let wel op: conversie op smartphones zijn sterk afhankelijk van de user experience en mobile customer journey.
Veel partijen vinden het nog lastig om een (even) hoge conversie op smartphones te realiseren, ze zijn er wel. Zie de Greetz case als voorbeeld. Tablets laten vrij snel na optimalisatie hoge conversie zien. Smartphone zijn voornamelijk voor sharing, informatie, prijsvergelijker op locatie erg belangrijk.
Ik hoop dat deze cijfers een goed beeld geven van de potentie van mobiel internet voor jouw organisatie. Voor elke case is het weer anders, afhankelijk van de business waar je in zit en voor welke (technische) implementatie je kiest.
Veel succes met het ontwikkelen van uw mobiele strategie!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!