De video-on-demandmarkt groeit razendsnel, vooral op het gebied van abonnementsdiensten. Zo werd in september Disney+ gelanceerd in Nederland. Binnen een maand wist Disney+ al een behoorlijk marktaandeel te veroveren – tussen de 500.000 en 600.000 Nederlanders hebben zich geabonneerd. En de verwachting is dat andere spelers als Apple TV+ snel zullen volgen om de Nederlandse markt te betreden. Daarnaast hebben we ook onze eigen Nederlandse VOD-platforms nog, zoals Videoland, NPO Start en Kijk. Kortom: de keuze is reuze.
In de VS besteden huishoudens gemiddeld 200 dollar per maand aan videodiensten. In Nederland zal dit bedrag nooit zo hoog worden. Sterker nog: consumenten klagen nu al dat ze per platform vastzitten aan een bepaald maandbedrag terwijl ze maar in één bepaalde serie geïnteresseerd zijn. En als je naar de omzetcijfers van de VOD-markt kijkt, dan is 75% daarvan in handen van globale spelers als Amazon en Netflix.
Hebben Nederlandse VOD-platforms dan wel een bestaansrecht naast de globale spelers?
Lucien Brouwer, Chief Consumer Officer van RTL laat tijdens het Cross Media Café Video on Demand weten dat Videoland inmiddels break-even kan draaien, maar dat ervoor wordt gekozen om verder te investeren. Met name in goede content. Overigens verkoopt Videoland ook Nederlandse series naar internationale platforms – zo werd Mocro Maffia onlangs aan Japan verkocht.
Voor Nederlandse consumenten zou één Nederlands VOD-platform waar alle Nederlandse series op te vinden zijn, een uitkomst bieden. Niet meer drie abonnementen afsluiten om toegang te krijgen tot series, maar alles beschikbaar op één platform. De oplossing? NLZiet – het platform dat content aanbiedt van RTL, SBS en NPO.
Niels Baas (directeur NLZiet) pleit voor verdergaande samenwerking binnen NLZiet, bijvoorbeeld door films en series gezamenlijk te financieren. Hij gelooft in een shop-in-shop model, zoals De Bijenkorf, waarin elke aanbieder een eigen identiteit houdt. Door samen te investeren in één VOD-platform kan er ook samen opgetrokken worden als het gaat om schaalgrootte en de inzet van AI op dit platform.
Daarbij kan ook een nieuwe weg ingeslagen worden. Experts zien een opkomst van AVOD-platforms, Advertising-based VOD-platforms, zoals YouTube, maar ook nieuwe, internationale toetreders als PlutoTV, Tubi en Quibi. AVOD gaat een stuwende kracht worden achter de groei van VOD. Of denk aan een mixed-model – waarbij een consument zelf kan bepalen of hij abonnementsgeld betaald of reclames te zien krijgt.
Kansen voor contentmakers
Om op het terrein van distributie tegenwicht te kunnen bieden aan de grote internationale spelers, zijn samenwerking en creativiteit nodig. Maar de VOD-markt biedt ook kansen voor Nederlandse aanbieders en contentmakers. Allereerst kun je als je een serie voor de VOD-markt maakt complexere verhalen verwerken, omdat je zeker weet dat de kijker begint bij de eerste aflevering en niet later instroomt zoals op tv nog wel eens gebeurt. Daarnaast is het makkelijker om je serie op een internationale markt te brengen en hoef je niet meer per se films in het Engels te maken om internationaal succes te krijgen (denk bijvoorbeeld aan La Casa De Papel of Undercover op Netflix). Ook worden de verschillen tussen platforms groter en daarom kun je voor een hele specifieke niche een serie maken.
Marketing wordt wel steeds belangrijker – hoe gaan kijkers jouw content immers vinden op de verschillende platforms en tussen alle andere series? Want de keuze is nog steeds reuze voor de consument…
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!