Vanaf vandaag heeft de nieuwe organisatie een gekroonde leeuw als beeldmerk.
Naast het beeldmerk staan de namen van Ahold en Delhaize. Het rood en het blauw heeft plaatsgemaakt voor groen.
Fusie
Koninklijke Ahold en de Delhaize Groep kondigden een jaar geleden hun voorgenomen fusie aan. De nieuwe combinatie heeft een portfolio van sterke lokale merken, meer dan 375.000 werknemers en meer dan 50 miljoen klanten per week in Europa en de Verenigde Staten. Met de fusie ontstaat een organisatie die beter in staat is om in te spelen op de veranderende wensen van de consument en te investeren in innovatie en groei. Aldus het persbericht van toen.
Vanaf gisteren, 24 juli 2016, is de fusie definitief. Jan Hommen, voorzitter van de Raad van Commissarissen op de site van Ahold: ‘Today marks the successful completion of this cross-border merger, bringing together two great food retail companies. Ahold Delhaize is ready for a strong start, building on its strong foundation, heritage and complementary businesses.'
AholdDelhaize.jpg
Een logo na een fusie
Bij het ontwikkelen van een nieuw logo voor een organisatie na een fusie kun je grofweg twee kanten op: je ontwerpt een logo waarin je nog steeds de beide organisaties herkent. Of je ontwerpt een compleet nieuw logo.
Historie, waarden, cultuur en geografie
Ahold Delhaize heeft duidelijk voor de eerste optie gekozen. In het logo komen de kroon uit het oude Ahold-logo en de leeuw uit het oude Delhaize-logo samen. Niet zo’n vreemde keuze gezien het feit dat de organisatie zegt te willen kapitaliseren op de sterke historie en waarden, de complementaire cultuur en de geografische verbondenheid van beide organisaties.
De Belgische Leeuw is al onderdeel van het logo van Delhaize sinds 1867. En niet lang daarna, in 1875, werd ‘De Leeuw’ ook aan de naam toegevoegd.
Ahold is iets jonger. Albert Heijn en zijn vrouw openen hun eerste winkel in 1887. Leuk detail: zij kregen de winkel ter gelegenheid van hun huwelijk cadeau van de vader van Albert. In 1973 verandert de Albert Heijn holding haar naam in Ahold. En bij het 100-jarig bestaan krijgt Albert Heijn het predikaat ‘Koninklijke’.
Heraldiek
Op zich is het een mooi gegeven: symbolen combineren tot een nieuw symbool. Zo ging het vroeger bij adelijke families ook. De wapens van twee families die samensmolten door een huwelijk of oorlog werden gecombineerd in een nieuw wapen. Bloedlijnen zijn op die manier goed te volgen aan de hand van de symboliek op het wapen.
In feite is het samengaan van twee organisaties niet veel anders. Sterker nog: de échte uitdaging ligt na een fusie intern. Hoe zorg je ervoor dat je twee culturen op een goede manier laat samenwerken? Hoe zorg je ervoor dat je niet ten onder gaat aan onbegrip en gekrakeel? Hoe zorg je ervoor dat beide kanten gemotiveerd zijn om het ‘huwelijk’ te laten slagen? Slechts een zeer klein deel van alle fusies en overnames slaagt, mede omdat dat interne veranderingsproces niet goed lukt.
Een logo voor de toekomst
Wat dat betreft is het misschien logischer om een geheel nieuw logo te ontwikkelen. Een logo dat uitdrukt waar de nieuwe organisatie voor staat of voor gaat. Een logo dat niet benadrukt wat het verleden was, maar een logo dat nieuwe doelstellingen onderstreept en dat de koers aangeeft van de nieuwe combinatie. Want dat is wat medewerkers in een organisatie nodig hebben: een duidelijk gezamenlijk doel.
Beweegredenen
Wat de beweegredenen van Ahold Delhaize waren om te kiezen voor de gekroonde leeuw in het groen zullen we ongetwijfeld de komende dagen horen. Hopelijk concreter dan wat nu te lezen valt op de sites van Ahold en Delhaize over het samengaan.
Toekomst
Ik ben benieuwd naar de visie op de toekomst en hoe de nieuwe symboliek daarop aansluit. Wordt vervolgd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!