Merken kunnen sinds een half jaar chatbots gebruiken op Instagram om automatisch contact te onderhouden met potentiële klanten. Instagram is een platform van Meta, dat ook eigenaar is van WhatsApp en Facebook. Deze platformen zijn al langer geschikt voor chatbots. Het Nederlandse Watermelon is één van de partijen die software levert waarmee bedrijven chatbots kunnen inzetten op WhatsApp en Facebook. De chatbot-functie werkt nu ook op Instagram.
Watermelon is naar eigen zeggen één van de eerste chatbotleveranciers voor Instagram en vraagt vanaf 199 euro per chatbot per maand. Chatbots die slimmere reacties kunnen sturen, zijn duurder.
Instagram-chatbot kan vier functies hebben
Wijninga ziet vier manieren waarop een merk een Instagram-chatbot kan gebruiken, schrijft hij in een blog. Een chatbot kan helpen bij het verkopen van producten, bijvoorbeeld als het merk adverteert in het nieuwsoverzicht of de stories van gebruikers. Als gebruikers een privébericht met een salesgerelateerde vraag naar het merk sturen, kan de chatbot antwoord geven op veelvoorkomende vragen als de prijs, afmetingen en kleuruitvoeringen van het product.
De tweede manier waarop een chatbot kan helpen, is het klantenservice-aspect. De klant kan vragen stellen over bijvoorbeeld de openingstijden van een winkel, de levertijd, de verzendkosten en de retourmogelijkheden van een product. De chatbot antwoordt en probeert zo de klant tevreden te stellen. Lukt dat niet volledig, dan kan de klant aangeven dat hij alsnog een medewerker wil spreken - via Instagram of bijvoorbeeld de telefoon.
War on talent
Volgens Wijninga kan een chatbot ook een rol spelen in de war on talent. Bijvoorbeeld door vragen te beantwoorden van potentiële sollicitanten. Als zij op Instagram een vacature voorbij zien komen, hebben ze mogelijk vragen voordat ze willen solliciteren. De drempel om per mail of telefoon contact op te nemen, kan om welke reden dan ook te hoog zijn. De geïnteresseerde kan zijn vragen stellen aan een chatbot. Wijninga noemt vragen over de functie, de voorwaarden of de looptijd van de vacature als voorbeelden. Indien gewenst is een chatbot op Instagram ook te programmeren dat hij vragen kan stellen aan de sollicitant om zo het sollicitatieformulier in te vullen. Daarna drukt de kandidaat op verzenden en belandt het sollicitatieformulier in de inbox van het bedrijf.
Kortingscode in ruil voor e-mailadres
Tot slot verwacht de Watermelon-directeur dat een Instagram-chat merken kan helpen met de marketing en lead generatie. Zo is een chatbot in te stellen dat hij exclusieve content stuurt naar Instagram-gebruikers die hun e-mailadres afstaan voor marketingdoeleinden. Voorbeelden van exclusieve content zijn een e-book of speciale kortingscode. De chatbot kan de verzamelde e-mailadressen opslaan voor het marketingteam en is in te stellen om meer vragen te stellen. Bijvoorbeeld naar de reden dat de Instagram-gebruiker zelf contact opneemt.