De Hartstichting lanceert vandaag een nieuwe publiekscampagne: ‘Mond, spraak, arm. Beroerte-alarm!’. Met deze campagne wil de organisatie ervoor zorgen dat Nederlanders de drie meest voorkomende signalen van een beroerte herkennen (mond, spraak, arm) en direct 112 bellen. Hierdoor kunnen slachtoffers sneller worden behandeld en wordt hersenbeschadiging zoveel mogelijk voorkomen.
Signalen
Reclamebureau Kingsday en de Hartstichting kozen ervoor om Nederland een mantra aan te leren. Zowel in de tv- als in de radiocampagne wordt gespeeld met de stelselmatige herhaling van de signalen. In de film zien we getuigen vertellen over hoe zij de signalen herkenden. Dit wordt herleid tot het ‘mantra’: Mond, spraak, arm. Beroerte-alarm! Dit mantra vormt de rode draad in alle (toekomstige) voorlichting rond beroertes.
Dodelijk
‘Een beroerte is de belangrijkste oorzaak van invaliditeit in ons land en een van de ernstigste hart- en vaatziekten’ aldus David Verschoor, hoofd Publiek, Donateurs en Vrijwilligers. ‘Mensen weten dat een beroerte een noodsituatie is, maar herkennen de meest voorkomende signalen onvoldoende. Hierdoor komen slachtoffers gemiddeld pas na 7 uur in het ziekenhuis, terwijl snelle behandeling cruciaal is om hersenbeschadiging te voorkomen. Er is dus héél veel te winnen.’
Voorlichtingsmateriaal
De campagne loopt op radio, tv en in social media, en is in nauw overleg met de Nederlandse Vereniging voor Neurologie tot stand gekomen. Naast de mediacampagne verspreidt de Hartstichting voorlichtingsmateriaal via ziekenhuizen, huisartsen en apotheken.
Medewerking / credits
De Hartstichting: Sandra Doornewaard / Caroline Wink
Bureau: Kingsday
Productie: Akula
Regie: Jacobine van Hellemond
Media advies en inkoop: Initiative
Online bureau: Blossom
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!