Met het nieuwe label HighFive wil Handpicked agencies de Web3-wereld verkennen en op termijn veroveren. Want kansen liggen er genoeg, vertelt de kersverse managing partner Mike Lelieveld.
De reden om HighFive op te richten is dat steeds meer grote merken Web3-toepassingen omarmen, legt Lelieveld uit. ‘Het blijft spannend of we niet te vroeg zijn, maar als je kijkt naar de wereldwijde congressen en de adoptie van global brands denk ik dat we op het juiste moment instappen en vooroplopen.’
Korte lijntjes
Handpicked agencies is niet onbekend met vernieuwende digitale toepassingen. Label TDE maakte bijvoorbeeld al NFT’s (Non Fungible Tokens) en blockchainprojecten voor sportklanten als PSV en Team Jumbo-Visma en label Boldly-XR creëert al een paar jaar metaverse-achtige omgevingen en projecten rondom Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). De oprichting van HighFive verandert dat niet, zegt Lelieveld. ‘De labels blijven zelfstandig werken, want elk label heeft een eigen specialisme. Binnen Handpicked agencies zijn de lijntjes wel kort, dus als er bijvoorbeeld een VR-omgeving gevraagd wordt, kunnen wij als HighFive samenwerken met Boldly-XR.’
Als nieuw label kan HighFive zich storten op NFT’s, metaverse-achtige omgevingen en andere blockchain-projecten die Lelieveld onder de Web3-naam schaart. Gevraagd naar de mogelijkheden van Web3, antwoordt hij: ‘Dat is één van de centrale vragen die wij samen met onze opdrachtgevers willen uitzoeken. Het is nog een heel jong werkveld. Voor ons is Web3 in ieder geval de toekomst en in die toekomst gaat veel gebeuren. Organisaties moeten zich voorbereiden en dat betekent voor ons ook een stukje educatie over wat Web3 inhoudt, en wat een bedrijf ermee kan. Daarna kunnen we toepassingen ontwikkelen.’
'NFT's zijn geen dure apenplaatjes'
Voorbeelden van toepassingen noemt hij digital twins (exacte kopieën van fysieke omgevingen) en het uitdenken van loyaliteitsprogramma’s. ‘Met Web3 gaan we naar een meer opt-in-internet, waarbij bedrijven de consument minder kunnen volgen en moeten verleiden om onderdeel te worden van het merk. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door een community in te richten waar je alleen met een NFT deel aan kunt nemen. In mijn perspectief is een NFT het bewijs van een bezoeker aan een merk dat met het merk geassocieerd wil worden. Het verkopen van de NFT geeft naar mijn mening aan dat iemand niet meer bij het merk wil horen. Dus nu gaat het bij NFT’s vooral om het kopen en verkopen van dure apenplaatjes, maar in de toekomst is het meer de toegang tot een community en kan een merk dus met de consument communiceren.’
HighFive start met Lelieveld als eerste persoon op de loonlijst. Hij schakelt bij projecten de hulp in van zo’n tien medewerkers van andere Handpicked-labels. Denk aan 3D-designers en Web3-strategen, die HighFive intern inhuurt en verrekent. ‘Maar het doel is een eigen team opbouwen, dus de eerste vacatures komen in de komende maanden online.’
'Verrek, dit ben ik'
Lelieveld is zestien jaar zelfstandig ondernemer geweest en had onder meer een marketingbureau. Dat bureau verkocht hij begin dit jaar om zich te oriënteren op een nieuwe uitdaging. ‘Ik worstelde al een tijdje met wat ik wilde. Ik wilde iets doen met mijn interesse in Web3, maar wist niet of ik bijvoorbeeld zou gaan freelancen. Toen ik op LinkedIn rondkeek voor wat Web3-vacatures, zag ik dat Handpicked agencies een ondernemer zag om mee te bouwen aan een Web3-bureau. Verrek, dit ben ik, dacht ik. En na een serie goede gesprekken ben ik het inderdaad.’