Het grote voordeel ten opzichte van andere digitale magazine platforms is dat je niet vastzit aan voorgekauwde templates en dus echt je eigen verhaal kan vertellen, zegt ceo Joost Schuttelaar.
Met H5mag belooft founder en ceo Joost Schuttelaar dat je zonder te programmeren prachtige digitale, responsive content kan maken. Maar er zijn toch al veel platforms om digitale magazines te maken? Waarom steekt H5mag er bovenuit? ‘Vormgevers kunnen volledige designs maken die er op elk device goed uitzien’, legt Schuttelaar uit. ‘Daarvoor hoef je geen moeilijke codes in te typen. Wij wilden onszelf als programmeurs overbodig maken. Je krijgt vaak vooraf templates aangeleverd waar je mee aan de slag moet. Dat wilden we er tussenuit halen. Zo ontstaan veel creatievere designs die daardoor ook effectiever zijn. Want je kunt digitaal echt een verhaal vertellen. Je content sluit altijd aan bij waar je als maker voor staat en wat je wilt delen.’
Voor de gebruiker is er ook gemak: je ontvangt een email en als je op de link klikt, verschijnt het magazine meteen.
Uitkomst voor print designers
Schuttelaar denkt dat H5mag juist in deze coronatijd een uitkomst kan zijn voor juist print designers van tijdschriften. Misschien is het wel dé stap voor magazinemakers om echt digitaal te gaan, denkt Schuttelaar. ‘Veel mensen werken nog thuis, of op kantoor in kleine teams. Daarnaast wordt er veel meer tijd achter het scherm doorgebracht. De discussie hangt natuurlijk al lang in de lucht, dus dit zou het moment kunnen zijn dat besloten wordt om toch door de zure appel heen te bijten en digital-only te gaan. Het leuke is dat je met H5mag toch veel vorm kan toevoegen aan je content. Daarmee krijgt die content veel meer waarde voor de lezer en haal je meer engagement uit je content dan met een eenvoudig blog of voorgekauwd template platform. Dat kunnen we ook meetbaar aantonen.’
Directe route
Die meetbaarheid is ook goed nieuws voor adverteerders en merken. ‘Je hebt niet een vage oplage X en daarom een bepaald bereik. Je ziet daadwerkelijk hoeveel en hoelang je item bekeken wordt en je kan natuurlijk directe conversielinks inbouwen. Zo heb je een veel directere route van advertentie naar je zakelijke doelstelling. Dat kan je vervolgens weer helemaal integreren in je online salesfunnel.’
Als voorbeeld noemt Schuttelaar een advertentie voor een goededoelenorganisatie. ‘Dan kan je bij wijze van spreken de iDeal doneerbutton direct in de advertentie hangen en hoef je de lezer niet een paar keer te laten klikken op je website. Minder drempels voor je lezers en meer conversie.’
Of neem die grote Spaanse retailer in cosmetica die zijn in-shop magazine verving voor een digitale variant. Die gaat daar nu mee door, omdat de performance meetbaar is. ‘Zo kun je direct shoppen vanuit het digitale magazine.’
Grote merken maken al gebruik van H5mag, zoals National Geographic, Nationale-Nederlanden, Lidl en de KNVB. Maar ook het mkb en zzp-vormgevers werken ermee.
Volledig online
Schuttelaar zag tijdens de coronacrisis de aanvragen voor H5mag verder toenemen. ‘Veel designers en bureaus krijgen van hun klanten nu dezelfde vraag. Ze willen echt geen gedrukt jaarverslag meer, maar volledig online. Dat is dus de uitgelezen kans om de vormgevers die hun focus hadden op print de digitale wereld in te loodsen.’
Ook dit platform – Adformatie – besloot bij het uitbreken van het coronavirus de stap te zetten naar een ezine en gebruik te maken van H5mag. Binnen een paar dagen was de digitale Adformatie up and running, ‘De vormgevers van Studio Room hebben de artdirection gedaan. Op donderdag kregen we het design, vrijdag hebben we de templates in elkaar gezet en het magazine gevuld. Zaterdag was er de final check en zondag werd het verzonden. ‘We hebben een slim format opgezet waarmee de vormgever en de Adformatie redactie zelf makkelijk de vervolgedities uit de grond kan stampen.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!