Google schakelt in het eerste kwartaal van 2024 third-party-cookies uit voor één procent van de gebruikers van zijn Chrome-browser. Met die stap wil Google ontwikkelaars van websites meer inzicht geven in de gevolgen van een internet zonder third-party-cookies. Ontwikkelaars kunnen overstappen op oplossingen die onderdeel uitmaken van Google's Privacy Sandbox. Deze oplossingen zijn privacyvriendelijker voor de consument en moeten adverteerders en websiteontwikkelaars nog steeds voldoende advertentie- en meetinzichten geven.
Afschaffing in de maak
De afschaffing van third-party-cookies voor een klein deel van de Chrome-gebruikers is de volgende stap in Google's proces om de cookies met pensioen te sturen. Dat blijkt lastiger dan verwacht, waardoor het techbedrijf de afschaffingsdatum al meermaals heeft moeten verplaatsen. In de tweede helft van 2024 moet het dan zover zijn.
Om adverteerders en websiteontwikkelaars voor te bereiden op dit moment, geeft Google ontwikkelaars in het vierde kwartaal van dit jaar alvast de mogelijkheid om te simuleren dat een instelbaar percentage van de websitebezoekers zonder third-party-cookies binnenkomt. 'Zo wordt gecontroleerd testen mogelijk met een hogere mate van verkeer zonder third-party-cookies', meldt het bedrijf in een blogpost. De strategische keuzes zijn ontwikkeld in overleg met de Britse toezichthouder CMA, die eerder stevige kritiek uitte op Google's plan om third-party-cookies te vervangen door Privacy Sandbox-oplossingen. Zo was de CMA onder andere bezorgd dat Google's oplossing concurrerende advertentiepartijen zou benadelen. Google heeft met Google Ads namelijk al een dominante positie op de online advertentiemarkt. Toezeggingen aan en samenwerking met de CMA moet voorkomen dat de toezichthouder Google's plannen alsnog blokkeert.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!