Beeld: Evgeniy Bakal/123RF
Wat hebben merken en bureaus aan goede voornemens in petto voor 2017? De nieuwe ‘do good’ zoekmachine The Good Search bijvoorbeeld. Die consumenten helpt bewuster te consumeren.
Daarmee kun je eindelijk een duurzame bank zoeken, omdat ING en ABN Amro het in 2016 wel heel bont maakten met die Dakota Pipeline. Toets ‘duurzame bank’ in en The Good Search adviseert Triodos. ASN moet hun do good SEO kennelijk nog wat aanscherpen.
Ironisch dat The Good Search een pr-gebbetje van de ABN Amro is? Ach, het gaat om het resultaat. Snel een zoekmachine skinnen met een nanodik laagje groene huid is goedkoper dan je investeringsbeleid veranderen.
Nee, dan NS-baas Roger van Boxtel. Die koos niet voor de makkelijkste weg. De NS gaat vanaf 1 januari op windenergie rijden (op die 162 dieseltreinen na, neem ik aan). Daarom laat Van Boxtel zich aan een Hollandsche bovenkruier vastbinden en gaat met goedgevuld buikje over de kop.
Wel jammer: als je zo’n toffe ceo als stuntman hebt, had je het wel 17 keer spannender, grappiger en dramatischer kunnen filmen. Op sommige dingen moet je niet willen bezuinigen.
Ook reclamebureaus dragen hun steentje bij. Dawn laat zien wat Artificial Intelligence voor je merk kan doen, met de geniale Dawnbot. Een applicatie die in drie minuten een tailor-made commercial voor je maakt.
Worden reclamemakers straks overbodig? Nee, Dawn wil aantonen dat je levende mensen nodig hebt voor goeie reclame. Dat lukt maar deels, hun bot is namelijk veel te goed. Er komt onvervalste feelgood porno uit.
Zeker weten dat elke brandmanager van verzekeraar of bank daar een enorm trotse tampeloeres van krijgt. Subtiel zijn de geruststellend gladde voice-over en clichématige tingeltangeltrack, die het ware doel van je bedrijf kunstig verbloemen.
Gelukkig geeft de Dawnbot geen mogelijkheid om je logo achter het filmpje te plakken, anders waren een paar grote bureaus voor tonnen aan handel misgelopen. Bedank Dawn maar hartelijk: voorlopig kunnen we allemaal nog met wintersport.
Wel eerst even met The Good Search kijken welke touroperator je CO2 het best compenseert. Je bent een milieubewuste reclamemaker, toch?