Nu mensen vanwege het coronavirus massaal thuis zitten, vliegen games als warme broodjes over de digitale toonbank. En dat is een goede zaak, zegt zelfs de Wereldgezondheidsorganisatie, die gamen vorige maand uit het verdomhoekje haalde. Hoewel videogames in de loop van de jaren een behoorlijk slechte naam hebben gekregen (want: agressie, isolement, verslaving), lijkt het tij in tijden van crisis te keren.
Als onderdeel van een campagne met de naam #PlayApartTogether, hebben 18 videogamebedrijven de handen ineen geslagen om spelers aan te moedigen hun toevlucht te nemen tot videogames als middel om fysieke afstand te bewaren terwijl ze nog steeds sociaal met anderen in contact staan. 'Het is nog nooit zo belangrijk geweest om ervoor te zorgen dat mensen veilig met elkaar verbonden blijven. Games zijn het perfecte platform omdat ze mensen verbinden door de lens van vreugde, doel en betekenis. We zijn trots om deel te nemen aan een dergelijk waardevol en noodzakelijk initiatief,' zei Bobby Kotick, CEO van Activision Blizzard, een van de deelnemers aan de campagne.
Hoewel de Wereldgezondheidsorganisatie videogameverslaving ('Spelstoornis') als een officiële psychische stoornis classificeerde in mei 2019, ondersteunt de club het initiatief. 'Blijf thuis, speel games', raadt de WHO aan. Ambassadeur Ray Chambers hoopt dat de gaming-industrie 'miljoenen kan bereiken met belangrijke berichten om de verspreiding van COVID-19 te helpen voorkomen', zo zei hij in ee verklaring. Volgens Chambers zullen gamebedrijven spelers aanmoedigen om afstand te houden van anderen en voor goede hygiëne te zorgen.
Goed, gamen kan dus nuttig zijn om in contact te blijven met anderen als je moederziel alleen thuiszit en gamebedrijven kunnen ervoor zorgen dat gamers elkaar motiveren om hygiënische maatregelen te nemen en afstand te houden. De voordelen van gamen in tijden van crisis zijn echter nog veel omvangrijker, zeggen verschillende internationale wetenschappers.
Zo citeert Time Michelle Colder Carras, onderzoeker op het gebied van volksgezondheid aan de Amerikaanse Johns Hopkins University. 'Als je met traumatische gedachten worstelt, kun je even verdwijnen in een game. Op dit moment, tijdens deze pandemie, is het echte leven de traumatische situatie. Wat games kunnen doen voor mensen met mentale problemen, heeft de hele samenleving nu nodig.'
Andrew Fishman, die bij een psychiatrische kliniek werkt, zegt tegen Psychology Today: 'Mensen in het hele land gebruiken videogames niet alleen als tijdverdrijf, maar ook om verbonden te blijven. Het is gezond om via videogames contact met mensen te maken.' Games kunnen ons helpen weer geconcentreerd en positief te worden, zo klinkt het. Uiteindelijk kunnen we daardoor meer oplossingsgericht te werk te gaan als we onze echte problemen willen aanpakken.
Gameproducenten doen ondertussen goede zaken. Zo was de omzet van Activision Blizzard (dat onder meer de games Call of Duty en World of Warcraft uitbracht) het afgelopen kwartaal 1,79 miljard dollar. Iets minder dan de 1,8 miljard van vorig jaar, maar beter dan analisten voor de crisis hadden ingeschat. Het aantal spelers voor de mobiele games van dochterbedrijf King (Candy Crush) bedroeg 273 miljoen. Blizzard had 32 miljoen maandelijkse actieve spelers en Activision 102 miljoen. Electronic Arts zette in het afgelopen jaar 5,5 miljard om, 12 procent meer dan een jaar geleden.
Het spel Animal Crossing: New Horizons van Nintendo, steekt met kop en schouders boven de rest uit. De game heeft het recordaantal sales voor 1 maand verbroken met 5 miljoen verkochte kopieën en laat daarmee Call of Duty: Black Ops III achter zich.
'De relaxte sfeer van het spel gecombineerd met de mogelijkheid voor sociaal contact in de game maakt het een aantrekkelijke game voor mensen in quarantaine', concludeert Mashable. Het Amerikaanse satirische blog The Onion doet ook een duit in het zakje: ‘Animal Crossing: New Horizons’ Developers Confirm No One Can Hurt You Here, No One Can Make You Scared', kopt de website.