Premium

Een jaar na de Barbie-film is er nu ook een officiële Barbie-telefoon

De retro fliptelefoon is een samenwerking tussen Mattel (Barbie) en elektronicamaker HMD.

Een heuse Barbie-telefoon
Afbeelding: HMD

De langverwachte Barbie-film die vorige zomer uitkwam werd een megahit. Na een paar weken in de bios was er al een miljard dollar aan tickets verkocht, de verkoop van Barbie-speelgoed kreeg weer een boost en Barbie-eigenaar Mattel sloot samenwerkingen met merken als Airbnb, Forever 21 en Zara. Een jaar na de hype volgt er nu nóg een samenwerking: Mattel en HMD lanceren een heuse Barbie-telefoon.

Speciale Barbie-telefoon

De HMD Barbie Phone - zoals het toestel heet - is gemaakt door HMD, de fabrikant die al jaren een licentievergoeding betaalt om Nokia-smartphones uit te mogen brengen. Nu volgt dus een telefoon in samenwerking met Mattel. De 129 euro kostende Barbie Phone is per direct te koop, in Nederland bij KPN en Bol.

De samenwerking houdt meer in dan de Barbie-naam op een willekeurige telefoon plakken. De Barbie Phone ís Barbie. Een knalroze klaptelefoon, inclusief roze toetsenbord en 'Hi Barbie'-stem die je groet na het aanzetten van het toestel. Op de voorkant zit een spiegeltje. De software doet ook denken aan Barbie en de telefoon wordt geleverd met verwisselbare achterkantjes, kristallen, stickers en een Barbie-telefoonband met kraaltjes. Dat alles in een branded juwelendoosje. 

Interessant is de keuze voor een klaptelefoon met beperkte functies: de Barbie Phone laat je bellen en sms'en, maar biedt geen toegang tot sociale media. De camera heeft een schamele resolutie van 0,3 megapixel, voor 'vintage foto's'. Volgens HMD en Mattel 'herinnert de flip phone je aan eenvoudigere en leukere tijden.'

HMD Barbie Phone
De inhoud van de verkoopverpakking Afbeelding: Mattel

Mosterd na de maaltijd?

De lancering van de Barbie Phone lijkt nogal laat, een jaar na de populariteit van de Barbie-film en bijbehorende uitkomende samenwerkingen. Google Trends, dat het zoekvolume van Nederlanders naar onderwerpen weergeeft, laat duidelijk zien dat er na een piek rond de filmverschijning in juli 2023 nu al maanden weinig interesse meer is in Barbie. 

Lars Silberbauer, global chief marketing officer bij HMD, claimt echter: 'Nu Barbie populairder is dan ooit en mobiele telefoons steeds gebruikelijker worden, combineren wij beide. We kijken ernaar uit om te zien hoe mensen dit toestel gebruiken om even afstand te nemen van hun smartphone.'

Google Trends Barbie
De echte interesse in Barbie was van korte duur Screenshot Google Trends

HMD sluit vaker samenwerkingen

Voor HMD is de samenwerking met Mattel de nieuwste commerciële verbintenis. Recent lanceerde HMD een afleidingsvrije klaptelefoon in het thema van Heineken en Bodega, die in een oplage van 5000 stuks beschikbaar kwam.

En daags geleden maakte het Europese HMD bekend de nieuwe meerjarige Official Mobile Phone Partner van FC Barcelona te zijn. De afgelopen jaren was dat Oppo, een Chinees telefoonmerk. Oppo is nu sponsor van UEFA om zijn toestellen onder de aandacht van meer voetbalfans te brengen. 

HMD Heineken The Boring Phone
The Boring Phone van Heineken en Bodega door HMD Afbeelding: HMD

Branded smartphones

Samenwerkingen tussen smartphonemakers en andere merken en organisaties om tot limited edition-toestellen te komen zijn niets nieuws. Zo werkte Oppo in de afgelopen jaren samen met Lamborghini en dus FC Barcelona, OnePlus met PacMan en McLaren en Huawei met Porsche. Adformatie publiceerde in 2021 een achtergrondartikel over de strategie achter limited edition smartphones.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie