Het Chinese e-commerceplatform Temu is ook in Nederland gestart en wil consumenten winnen met lage prijzen, iDeal-betalingen en aankoopbescherming. Naamsbekendheid wil Temu opbouwen met marketing via e-mail, influencers en een affiliateprogramma. Tegelijkertijd bestaan er ook privacyzorgen over het Chinese platform. Dit willen marketeers weten over Temu.
Wat is Temu?
Temu (uit te spreken als tie-moe) is een e-commerceplatform geregistreerd in de Verenigde Staten, maar onderdeel van het Chinese bedrijf PinDuoDuo. Een bedrijf dat groot is geworden in de landbouwsector en zijn pijlen ook gericht heeft op e-commerce. Met succes, want in China is het qua verkoopcijfers inmiddels de derde speler. Met Temu wil PinDuoDuo ook de Westerse landen veroveren. Temu lijkt wel alles te verkopen, van kleding en elektronica tot huishoudproducten en speelgoed.
Temu leunt vooral op zijn lage prijzen en verzendt producten doorgaans vanuit landen zoals China, waardoor de levering een week of langer kan duren. Zo kan Temu gezien worden als een concurrent voor Aliexpress, ook uit China.
Eind vorig jaar breidde Temu uit naar de Verenigde Staten, waar de app direct wekenlang de toplijsten van Google's en Apple's appwinkels domineerde.
Hoe werkt Temu in Nederland?
Na de Amerikaanse introductie zet Temu ook voet aan de grond in Europa, inclusief Nederland. Via de Europese webwinkel en een app kunnen consumenten bestellingen plaatsen en afrekenen, onder andere via iDeal.
Verzending is doorgaans gratis. Temu besteedt veel aandacht aan kopersbescherming, bedoeld om het klantvertrouwen te winnen. Zo kan de klant naast iDeal ook betalen met creditcard, PayPal en andere verzekerde methoden, vergoedt Temu de kosten voor niet-geleverde pakketten en mag de klant een ontvangen pakket binnen drie maanden terugsturen in de originele verpakking.
Een test van deze website wijst uit dat de Temu-website de gebruiker eerst zonder account productpagina's laat bekijken, maar al vrij snel overgaat tot de verplichting om een account aan te maken of in te loggen om te blijven bladeren. Een aanpak die verschilt met Aliexpress.
Het assortiment van Temu lijkt vooral te bestaan uit merkloze producten, aangevuld met producten van enkele bekenden merken zoals Lenovo. Het lijkt nog niet mogelijk om te adverteren om een product onder de aandacht van meer consumenten te brengen. Dit kan wel op andere platformen zoals Amazon.
Hoe doet Temu aan marketing?
Omdat Temu in Nederland start met weinig naamsbekendheid, probeert het platform op verschillende manieren aandacht en klanten te winnen. De exacte tactiek is in deze beginfase nog niet duidelijk. Laten we eens kijken naar wat Temu en PinDuoDuo in andere landen doen.
Veel aandacht gaat uit naar e-mailmarketing. Een Amerikaanse verslaggever van Business Insider die één bestelling plaatste bij Temu, kreeg in de weken tot de levering dertig (!) e-mails die geen verband hielden met zijn bestelling. Na het ontvangen van zijn bestelling volgden er nog negen e-mails. De e-mails schonken onder andere aandacht aan 'happy hour'-aanbiedingen.
Temu maakt ook gebruik van influencers, die meer bekendheid voor het platform moeten genereren. Verschillende internationale influencers kregen budget aangeboden om bestellingen te plaatsen bij Temu en te publiceren over de bestelprocedure, ontvangen producten en de kwaliteit. Daarnaast leunt het platform op affiliatemarketing via reguliere consumenten. Melden (on)bekenden zich aan via een affiliatelink, dan ontvangt de consument credits waar hij producten mee kan bestellen op Temu. Een vrouw uit de Verenigde Staten kon via deze weg meer dan tweehonderd dollar aan producten bestellen, vertelt ze in gesprek met Time.
Is Temu te vertrouwen?
Ja, zeggen de meeste mensen die tot dusver bij Temu en zusterplatform PinDuoDuo besteld hebben. Bestellingen komen aan, zij het regelmatig met vertraging. In dat geval biedt Temu of PinDuoDuo doorgaans een couponcode aan ter compensatie. Zo krijgt klant korting op een volgende bestelling. Niet alle klanten zijn positief over Temu en PinDuoDuo. Sommige klanten klagen over niet-geleverde bestellingen en dat de klantenservice van het platform zich stilhoudt. Omdat Temu net in Nederland begonnen is, is er nog geen goed beeld van de Nederlandse reputatie.
Het beeld van PinDuoDuo is sinds maart dit jaar een stuk minder positief. Chinese beveiligingsonderzoekers ontdekten destijds dat de Android-app van PinDuoDuo malware bevatte, waardoor het bedrijf smartphonegebruikers kon bespioneren. Google, ontwikkelaar van Android, verwijderde de PinDuoDuo-app uit veiligheidsoverwegingen uit zijn Play Store-appwinkel. Beveiligingsonderzoekers claimden dat meer apps van PinDuoDuo malware bevatten. Het moederbedrijf van PinDuoDuo ontkende de aantijgingen.
Wie Temu een kans geeft, doet er goed aan om de privacyrisico's rondom zusterplatform PinDuoDuo in het achterhoofd te houden.