Samen met zijn echtgenote bezocht Robert van der Meulen, Product Strategy Lead van Leaseweb, afgeopen mei Japan. Waar het land voor zijn Japanse vrouw weinig geheimen meer kent, blijft Van der Meulen zich elke keer weer verbazen over de technologische ontwikkelingen van het land. Tijdens de reis heeft het stel een aantal interessante plekken bezocht. De meest opvallende technologische innovaties hebben ze voor Adformatie op beeld vastgelegd.
Een kind kan de was doen
Tijdens ons verblijf in Osaka werd het wassen van onze kleding vereenvoudigd door de technologie. Zo hoefden wij niet naar de kelder, waar de wasmachines stonden, om te kijken of de wasmachine al klaar was. We konden het hele proces eenvoudig via onze televisie volgen.
Don’t push the button
Naar de wc gaan in Japan is een hele uitdaging. Inmiddels ben ik geen beginner meer en weet ik welke knopjes ik niet moet indrukken op het schermpje. Zoveel opties om uit te kiezen. Uiteraard is er wel een handleiding voor handen, in het Japans...
De chipkaart die alles kan
Waar wij in Nederland al moesten wennen aan het idee van een OV-chipkaart is de zogeheten Suica in Japan niet meer weg te denken. Met dit pasje, waar je via een automaat geld op kunt zetten, betaal je overal. Van tolweg tot aan je een broodje op een station. Het pasje is anoniem en verjaart niet. Ooit was de Suica bedacht voor het treinnetwerk, maar de betalingsmogelijkheden zijn inmiddels uitgebreid naar onder andere winkels.
Innovatie op het gebied van betalingen neemt een vlucht. Waar Japan vroeger een ‘cash-based society’ was, gebeurt een groot deel van de betalingen tegenwoordig digitaal. Betalingen met je telefoon of de Suica zijn eerder regel dan uitzondering, waarbij je met je telefoon ook kunt controleren hoeveel saldo er nog op je Suica staat.
Nooit meer zonder stroom
In Nederland zijn powerbanks inmiddels geen vreemde verschijning meer. Echter, hier heeft iedereen heeft zijn eigen. In Japan brengen ze ook dit stukje technologie naar een hoger level. Zo staan door heel Japan dit soort zuilen waarbij je voor ongeveer 300 Yen (omgerekend iets van 2 euro) een powerbank kunt pakken om je telefoon op te laden. Deze powerbank is weer in te leveren bij een andere zuil, die meestal bij stations of andere strategische plekken staan. Nu vraag je je vast af: brengt iedereen de lege powerbanks dan terug? Ja, in Japen doet iedereen dat.
Klantenservice +
Hoog in de bergen in Arashiyama (Torokko Saga), staat een klein stationnetje. De naam Arashiyama is afgeleid van ‘Arashi’ wat ‘storm’ betekent en van ‘yama’ wat ‘berg’ betekent. Het geeft al een beetje aan hoe ver dit station van de bewoonde wereld ligt. Hierdoor is klantenservice ter plaatse niet haalbaar.
Wel is het mogelijk om realtime ondersteuning te krijgen via onderstaand scherm. Hierdoor kunnen de servicemedewerker en de gebruiker elkaar zien. Tevens is het mogelijk om documenten te tonen aan de medewerker. O, praten doe je trouwens via de hoorn die je nog net aan de linkerkant van de foto ziet.
Boeddhistische robot
In Kyoto zou er een robot zijn die de boeddhistische leer in duidelijke woorden aan de Japanners over zou brengen. Helaas was de monnik in kwestie even bij de ‘dokter’ voor onderhoud. Robots in Japan zijn erg geliefd en verre van bijzonder. Daarnaast maakt de Japanse cultuur dat alles wat ogen heeft, ook een ziel heeft.
Hierdoor wordt er op robots gereageerd alsof het mensen zijn. De Android Kannon-robot is gebouwd door Hiroshi Ishiguro, een professor uit Osaka. De boeddhistische robot is niet zijn eerste creatie. Zo ontwierp hij ook een robot die bedoeld was om een televisiepresentator te vervangen.
Realtime verkeersinformatie
Waar je bij ons voor vertrek de route checkt of onderweg de radio aanzet om te luisteren waar er file staat, check je in Japan gewoon realtime op het 2,5 meter brede bord bij een tankstation waar er files staan, waar er wegwerkzaamheden of andere vertragingen zijn. De grote wegen in Japan zijn tolwegen, die je in 90% van de gevallen moet gebruiken.
Deze worden vaak beheerd door private companies, die aan de hand van alle data deze realtime kaarten hebben ontwikkeld. Waar wij in Nederland wegenbelasting betalen, worden de kosten voor het gebruik van de infrastructuur hier voornamelijk via de tolwegen betaald.
Tekst en foto's: Robert van der Meulen (Product Strategy Lead van Leaseweb)
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!