Deze week zijn in zowel België als in Nederland uitspraken gedaan door de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) en de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over het al dan niet rechtmatig vergaren van persoonsgegevens via het IAB Consent Framework. Volgens Menno Westinga, managing director van mediabureau Mediaplus, betekenen de uitspraken een potentiële strop voor veel uitgevers en adverteerders, omdat zij - naar nu blijkt - op een onrechtmatige wijze gebruik hebben gemaakt van gedrag- en persoonsgegevens van hun bezoekers ondanks dat zij hun werkwijze hebben aangepast in lijn met de wet op de privacy; de Algemene Verordening Gegevensbescherming, kortweg AVG.
Volgens Westinga kunnen we, ongeacht of de uitspraken volgens de wetgeving de juiste beoordelingen van de feiten is - dat is namelijk nog niet definitief - hiervan wel zeggen dat we te maken hebben met een toezichthouder die achter de feiten aanloopt. ‘De wetgeving voor het reguleren van gebruik van persoonsgegevens is inmiddels alweer bijna 4 jaar oud. De markt, verenigd in en vertegenwoordigd door het IAB, heeft binnen de wetgeving getracht een werkbare vorm te vinden, zowel voor de gebruikers als ook de eigenaren van de websites en adverteerders. Nu lijkt die vorm niet te voldoen aan de spelregels.’
Westinga vindt dat de toezichthouder hier al veel eerder mee moeten komen. ‘Want nu is er een situatie ontstaan waarbij veel investeringen zijn gedaan terwijl dat eerder had kunnen worden voorkomen. Niet alleen zijn het de uitgevers die te maken krijgen met extra investeringen, zij en adverteerders kunnen er ook nog bij beboet worden.’ Een dubbel verlies wat Westinga betreft en dat leidt uiteindelijk tot hogere prijzen voor adverteerders en minder goed werkende techniek en targeting. ‘Daar komt nog bovenop dat het waarschijnlijk vooral de lokale, kleinere uitgevers zijn die hier last van zullen ondervinden. Google, Amazon en Meta (voorheen Facebook) zullen niet of minder geraakt worden door deze uitspraken.’
Als de toezichthouder vooraf richting had gegeven aan de markt over hoe de uitvoering van de wet er uit zou moeten zien, dan was er volgens Westinga een gelijk speelveld voor iedereen gecreëerd. Nu worden de lokale partijen volgens hem de dupe en zullen adverteerders meer en meer gedwongen worden naar de grote techreuzen. ‘Die voldoen ook nog niet aan de regels, maar hebben wel de slagkracht om er iets aan te doen.’
Westinga roept de toezichthouder dan ook op deze beslissing te heroverwegen. ‘Op die manier kan zo spoedig mogelijk een gelijk speelveld voor alle uitgevers gecreërd worden. En wordt adverteerders tijd gegund hun businessmodel in het bepalen van hun mediaplannen weer aan te passen.’ De wet - en de daaruit benodigde acties vanuit de markt – zijn volgens Westinga ‘ontegenzeggelijk’ multi-interpretabel en dat zou op zijn minst een langere aanpassingstermijn vereisen. ‘Ondertussen kunnen we stellen dat met de al branche breed ingevoerde maatregelen - die klaarblijkelijk nu niet ver genoeg gaan nu eenzijdig getoetst aan de wet - de privacy online in ieder geval een stukje beter geregeld is als in tijden voor de wet. Voor paniekvoetbal en het overhaast opleggen van een zwaardere interpretatie van de regels is nu dan ook geen reden.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!