De slimme online recruitmentstrategie van PostNL

Het invullen van openstaande vacatures is voor veel bedrijven een uitdaging. PostNL, de grootste werkgever voor post- en pakketbezorgers in Nederland, is hierop geen uitzondering. De vacatures voor PostNL variëren van postbezorger tot postsorteerder. Het betreft veelal parttime banen en functies waarbij de beschikbaarheid en doorloop sterk schommelen. Ook verschilt het aanbod sterk per seizoen en regio.

Geotargeting van potentiele werknemers
iProspect ontwikkelde voor de zoekcampagnes een API – iActivate – die kon worden aangesloten op de datafeed met vacatures van PostNL. Door die datafeed te gebruiken was het mogelijk het sterk fluctuerende vacatureaanbod op te vangen. Deze data-feed levert namelijk alleen de actuele vacatures. Met iActivate konden we vacatures geautomatiseerd en real-time aanbieden, prioriteiten meegeven en op doelgroepen targeten. Alleen mensen met het juiste profiel en binnen de juiste regio kregen de vacature te zien. Op deze manier zorgden we ervoor dat de aangeboden vacatures relevant waren voor de ontvanger.

Om geotargeting mogelijk te maken, hebben we een script geschreven. Dat script herkent de locatie uit de feed, maakt vervolgens een connectie met de Google Maps API en zorgt ervoor dat de locatie van de gebruiker en aangeboden functie met elkaar overeenkomen. Aan de vacatures in de feed zijn verschillende (bied)strategieën op basis van prioriteitsniveau meegegeven. Hierbij werd het aantal regio’s en vacatures uit de feed automatisch geplot.

Flinke tijdsbesparing
In het verleden werden campagnes voor elke locatie waar een postbezorger werd gezocht handmatig opgezet, indien een vacature vervuld was moest deze handmatig worden gepauzeerd. Door de campagne te automatiseren werd veel tijd bespaard. Daarnaast was een-op-een communicatie met de doelgroep mogelijk.

Niet alleen heeft de campagne bijgedragen aan de zichtbaarheid van PostNL als werkgever op zoek naar nieuwe krachten, ook heeft iProspect PostNL geholpen om op grote schaal in afzienbare tijd een grote hoeveelheid en zeer divers aanbod aan vacatures in te vullen. De responsdoelstelling is dan ook gerealiseerd: de campagne heeft meer dan 10.000 sollicitaties in meer dan 800 dorpen en steden verspreid over heel Nederland opgeleverd.

 “Door het automatiseren van dit proces zijn de management uren binnen de zoekcampagne significant afgenomen.”  - Glen Zoeteweij – Online Marketing Consultant PostNL Online

 

 

Credits

Klant: PostNL, HR afdeling

Bureau: iProspect

Klantcontact: Glen Zoeteweij

Bureaucontact: Suzanne Pennington de Jongh en Tetsuo Konno

 

is onderdeel van Dentsu Aegis Network Netherlands. DAN is het moederbedrijf van 11 gespecialiseerde media, marketing en communicatiebureaus. De bureaus: Carat, Vizeum, iProspect, Amplifi , Amnet, Posterscope, Isobar, Social Embassy, The Story Lab, ACHTUNG!mcgarrybowen, MKTG en DAN DNA, werken samen aan de beste geïntegreerde merk-, media- en digitale communicatieoplossingen voor lokale en internationale klanten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →