De een gebruikt ChatGPT, Midjourney en andere programma’s om zijn werk te optimaliseren, waar een ander vreest voor zijn baan en een derde er op rekent dat AI niets meer is dan een hype. Maar wat kun je er nu echt mee? En welke mogelijkheden en risico’s liggen er in de nabije toekomst? Drie creatieven die al jaren met AI werken, delen hun geleerde lessen en toekomstverwachtingen. In dit eerste artikel: Hendrik van Zwol.
Lees ook: Deel 2, waarin Eric van Hall vertelt hoe CopyRobin dankzij AI minder copywriters nodig heeft.
Lees ook: Deel 3, waarin Laurens Vreekamp creatieven en bureaus advies geeft over AI.
‘Een goede prompt schrijven is een vak apart’
Van Zwol is creatief AI-strateeg bij Innovadis, waar hij lezingen geeft over trends en inzichten van AI en organisaties helpt met hun digitale transformatie. Van Zwol genereert op verzoek van Adformatie verschillende AI-afbeeldingen in Midjourney, één van de populairste programma’s om via tekstuele input (prompts) niet-bestaande afbeeldingen te genereren.
Als ware AI-kunstenaar is Van Zwol razend enthousiast over de voortgang van Midjourney, het programma dat hij in Discord gebruikt. ‘Midjourney versie zes is zo realistisch in vergelijking tot vorige versies. De verfijning is ontzettend sterk, je kunt bijna fotorealistische afbeeldingen creëren.’ Al gaat dat niet zomaar, haast hij zich te zeggen. ‘Een goede prompt schrijven lijkt makkelijk, maar is een vak apart.’
Details
Van Zwol pakt Midjourney erbij en typt binnen dertig seconden een prompt die verzoekt om een afbeelding van drie mensen op een catwalk, waarbij de modellen de nodige criteria meekrijgen als een geel jas, bling-bling-sieraden en een overdreven oranje zonnebril. Op de catwalk moet publiek staan dat foto’s maakt. De afbeelding zelf graag in fotorealistische stijl. Na het drukken op de Enter-toets is het dertig seconden wachten en voilà, daar is een hoge resolutie afbeelding (hieronder zichtbaar).
Vingers
Fotorealistisch? Op het eerste gezicht wel, maar wie beter kijkt ziet dat met name het gezicht van de dame voor in beeld door een computer gecreëerd is. De twee personen achterin beeld zijn waziger afgebeeld, en daarom minder te herkennen als echt of nep. Hetzelfde geldt voor het publiek. ‘Ik denk dat het 90 procent van de kijkers niet opvalt dat details in het publiek ook verraden dat deze afbeelding niet echt is’, licht Van Zwol toe. ‘Kijk bijvoorbeeld links in het publiek hoe een mevrouw haar telefoon naar de modellen richt, maar zelf de hele andere kant op kijkt.’
De ontwikkelaar van Midjourney brengt met regelmaat een nieuwe versie uit. Elke versie introduceert verbeteringen op detailniveau. In versie zes zijn die verbeteringen onder meer zichtbaar in de vingerafbeeldingen. Mensen in oudere Midjourney-versies hadden wel eens vier of zes vingers, of hielden handen in verkrampte posities. Op de afbeeldingen bij deze alinea is daar niets van terug te zien; de personen die gegenereerd zijn in Midjourney versie zes hebben vingers en handen waar niets aan mankeert. ‘Zo wordt de software steeds realistischer’, concludeert Van Zwol.
Nieuw discipline
De vooruitgang van Midjourney is volgens Van Zwol onder andere relevant voor modemerken en bureaus die werken in de fashionindustrie. Hij pleit voor meer kennis van het ‘prompten’ zodat klanten de gegenereerde beelden kunnen gebruiken voor hun brainstormsessies, of misschien wel meer. ‘Niet alle grote bedrijven gaan, denk ik, overstappen op AI-gegenereerde beelden. Er blijft vraag naar unieke afbeeldingen, afkomstig van de nieuwste concepten uit het hoofd van een creative director of art director. Maar bedrijven met weinig tijd, geld of allebei, kunnen vragen om een AI-modeshoot. Wie kan zulke klanten dan bedienen? Er komt er een discipline bij in het reclamevak.’
Uitdagingen
Aan de kansen voor AI-gegenereerde content kleven ook de nodige risico’s, benadrukt Van Zwol. ‘We hebben als maatschappij een enorme discussie over het bepalen wat echt en nep is. Ik denk dat 99 procent van de mensen straks niet meer ziet of een model een echt persoon is of een AI-creatie. Dat is bijvoorbeeld gevaarlijk voor influencers. Naar mijn mening moeten er tools ontwikkeld worden waarmee influencers controle hebben over wat hun digitale avatars zeggen, zodat ze zichzelf later geen rare dingen zien roepen op dubieuze websites.’
Lees ook: deze 10 artikelen over artificiële intelligentie (AI) vatten 2023 samen
Google kan een onzichtbaar watermerk toevoegen aan AI-gegenereerde afbeeldingen, waar techbedrijven als Sony, Canon en Nikon op hun beurt een gratis webtool genaamd Verify omarmen. Verify geeft juist échte afbeeldingen een watermerk. Van Zwol: ‘Wellicht hebben bedrijven als Facebook en Google van hun dataschandalen uit het verleden geleerd dat ze AI moeten waarborgen om geen gedoe te krijgen.’
Lees ook
- Digital transformation & tech Meest gebruikte AI-tool door CMO's is ChatGPT
- Digital transformation & tech 'Wie AI nu slim inzet, is de winnaar van morgen'
- Campagnes Artis springt in op AI-trend en lanceert 'animal intelligence'-campagne
- Digital transformation & tech Deze 10 artikelen over artificiële intelligentie (AI) vatten 2023 samen
- Digital transformation & tech We nemen massaal meer AI-software af, en daar plukken Microsoft en Alphabet de vruchten van