De Airbnb voor... honden?

Unieke ideeën zijn geen randvoorwaarde, unieke executie is de grondslag van succes.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit is een gastblog bijdrage van Max Pinas, senior online strateeg bij TamTam.

Zo ongeveer iedere start-up kondigde zich op de Web Summit 2014 aan als “de Airbnb, Uber of Etsy van (vul maar in)". Op het eerste gezicht een makkelijke manier om mee te liften op het succes van de aanvoerders van de nieuwe economie. Goh, weer een start-up die lijkt op Airbnb, Uber of Etsy, denk je dan. Is het niet slimmer om met iets unieks te komen?

En toen was daar ; een start-up die ervoor zorgt dat je hond een logeerplek heeft bij andere mensen als je weg bent. Zelf noemen ze het, jawel, de &;Airbnb for dogs&;. Ondanks die benaming trok de startup enorm veel aandacht, onder meer van investeerders. Als je dan ziet dat de eerste drieduizend hondenliefhebbers zich hebben aangemeld, ga je er toch anders naar kijken.

Het kopiëren van succesvolle concepten naar nieuwe markten is vooral een eenvoudige manier om je concept te communiceren naar consumenten en investeerders. En is dat niet wat we eigenlijk al jaren doen?  

Veel applicaties en producten die we prijzen als vernieuwend, hebben een voorganger. Voor Instagram was er Flickr; voordat iemand had gehoord van Nest, kenden we al de Domotica thermostaat; en ruim voor Whatsapp, maakte de wereld al kennis met Blackberry Messenger. In hun soort zijn de nieuwkomers niet uniek, ze onderscheiden zich in de geweldigde executie.

Kopiëren werkt. Zie , ook al een startup die zich aanprijst als &;de Airbnb voor honden&;. Hondeneigenaars kunnen via dit platform een hondenoppasser vinden. Twee jaar geleden begonnen en de laatste investeringsronde leverde $47 miljoen op. Zeven-en-veertig miljoen! Naar verluidt verdienen fulltime hondenoppassers via Docvacay tot $90 duizend per jaar.

Niet de originaliteit van het concept is het criterium voor succes. Belangrijk is dat innovatieve bedrijven blijven ontwikkelen en voortdurend inspelen op veranderende regels. De aanvoerders van de nieuwe economie lijken daar beter toe in staat dan traditionele spelers. Toen Airbnb begon stonden grote verzekeraars als eerste op de stoep om te melden dat verhuurders niet verzekerd zijn bij verhuur van hun verblijf. Airbnb reageerde direct. En wel door zelf een verzekering te gaan aanbieden. Op die manier lieten ze zien verhuurders te beschouwen als lid van de Airbnb familie. En Airbnb zorgt voor z&;n familie.

Airbnb staat niet alleeen in deze houding. Uber en Lyft reageerden op soortgelijke manier, toen verzekeraars aan de bel trokken. Rijders kunnen zich nu verzekeren tegen rechtzaken en schades. Vanuit het perspectief van de verzekeraars alarmerend, want de kans is groot dat Airbnb, Uber en Lyft de concurrenten zijn van de toekomst. Vandaag verbinden ze vraag en aanbod in markten met (over)capaciteit, morgen zijn ze de grootste verzekeraars in de wereld.   

Moderne business modellen gaan over service en user experience. Unieke ideeën zijn geen randvoorwaarde, unieke executie is de grondslag van succes. De vraag die bestaande bedrijven zich moeten stellen is niet &;wat doen onze concurrenten?&;. De vraag die ze zouden moet stellen is &;wie zijn onze concurrenten?&;. Doe je dit, dan krijg je een ander inzicht.

De echte concurrenten zijn niet de bekende spelers. Nee, zeer waarschijnlijk zijn het de kampioenen van de nieuwe economie. Om te overleven, zullen traditionele partijen in beweging moeten komen. Het goede nieuws: het is nog niet te laat. Sorteer voor, de wereld globaliseert en dit is moment om klanten te binden. Hoe? Maak je klanten blij, leer van anderen en - vooral - ga aan de slag.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie