Volgens branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA) verwachten de leden ondanks de huidige effecten van de coronacrisis volgend jaar een kleine groei. Ook zijn ze nog steeds positief over de resultaten van dit jaar. Dat blijkt maandag uit de resultaten van het kengetallenonderzoek van de DDA, uitgevoerd door Ipsos. Aan het onderzoek namen 135 bedrijven deel.
'Digitalisering belangrijker dan ooit'
De omzet van de digitale industrie in Nederland kent een groei van 14 procent en komt in 2019 op een gezamenlijke omzet van 981 miljoen euro. De meer dan 140 aangesloten bureaus noteerden over 2019 gemiddeld een netto winst van 11,3 procent. De leden van DDA verwachten dat de winst in 2020 groeit met 1,6 procent. In totaal zijn er ruim 8300 mensen werkzaam bij de verschillende DDA-leden. Daarvan werken er 664 medewerkers op freelance basis en 432 off- en nearshoring.
Volgens DDA-voorzitter Ivo Roefs is 'digitalisering ten tijde van Covid-19 belangrijker dan ooit gebleken.' Roefs: 'Ondanks de effecten op de economie blijft onze branche groeien. Dit onderschrijft het belang van digitalisering die mensgericht is.'
War for talent
Hoewel er groei verwacht wordt, gaat de groei minder hard dan nodig. Eerder wees Roefs de 'war for talent' aan als dwarsligger. Het vinden en behouden van talent is en blijft de grootste uitdaging waar de leden van DDA mee te maken hebben. De instroom is nog steeds kleiner dan de openstaande posities en groei die de branche doormaakt. 'Het tekort aan talent raakt nationale belangen. Succes van overheden, instellingen en bedrijven staat of valt immers met hun digitale dienstverlening en communicatie.'
Lees ook: Ivo Roefs: ‘Talentontwikkeling staat bovenaan de agenda van de DDA’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!