1. De toekomst komt tot leven
De Universiteit van Antwerpen(UA) lanceert samen met hun reclamebureau Wunderman Thompson en full-service AR studio Playar een nieuwe AR wervingscampagne. De Tour van de Toekomst laat met 5 AR experiences door heel Antwerpen zien dat de studenten van de UA de toekomst vormgeven. Op affiches staan krantenkoppen uit de toekomst die via AR gekoppeld aan de locatie tot leven komen. Zoals de afkoeling van de aarde waarbij er pinguïns en een ijsschots op het water verschijnt, een pterosauriër die via genetica weer tot leven komt en rondvliegt en de Boerentoren die een futuristisch redesign krijgt. De tour is tot 7 maart te doen en promoot de virtuele open dag van de universiteit. De experiences zien er betoverend en super realistisch uit. Ze blenden perfect in met de omgeving omdat ze location based zijn. Heel tof gedaan. Lees hier het hele persbericht.
2. Iedereen naar Mars
Grote events, van de Super Bowl tot de marslanding, worden steeds meer verrijkt met AR-experiences. Via AR kregen we voor de landing van de Mars Rover een goed beeld van de operatie en konden we na de landing van het spektakel nagenieten. De USA Today app zet sterk in op immersive journalism en dit keer werd er samen met het Smithsonian museum een AR-experience ontwikkeld en gedeeld in de app. In de experience ervaar je de laatste “7 minutes of terror” van de landing. Het Smithsonian heeft ook nog een eigen app ontwikkeld ‘Mission to Mars AR’ waarmee je via een zogeheten AR-portal voet op Mars zet. Daarnaast was de Mars Rover in Sketchfab te bewonderen en als Lens en selfie Lens in Snapchat. De reconstructie van de landing is in 3D op basis van echte foto’s en Capturing Reality te zien. Ook tof.
3. De AR-smartglasses komen er aan
Er was de afgelopen twee weken flink wat AR hardware nieuws. De eerste ‘through-the-lens’ beelden van de Franse mixed reality glasses Lynx waren te zien. Het ziet er indrukwekkend uit, maar zwevende objecten hoeven niet volledig rekening te houden met oppervlaktes dus wellicht een beetje misleidend. De Nreal Light maakte op het Mobile World Congress in Shanghai eindelijk bekend dat ze rond april op de Amerikaanse markt gereleased worden. En op hetzelfde event was er te zien dat de Nreal AR content bestuurd kan worden met gestures via de FinchRing. Echt wel nice hoor. Ook de bekende chipfabrikant Qualcomm liet van zich horen en toonde het reference design voor haar Snapdragon XR1 AR Smart Viewer. In eerste instantie nog gekoppeld aan de smartphone en met veelal enterprise toepassingen.
Er zijn ook twee video’s van Samsung gelekt met de titels ‘Glasses Lite’ en ‘Next Wearable Computing’. In onderstaande video zijn ze samengevoegd en zie je hun visie op de toepassingen voor werk en een consumentenbril waarbij je de gebruikelijke use cases ziet zoals media consumeren. Een groot bekend merk als Samsung kan veel consumenten bereiken en is dus goed voor de industrie. Ik ben benieuwd of dit slechts conceptvideo’s zijn of dat er op korte termijn echt een product aan komt. De smartglasses schieten in ieder geval als paddestoelen uit de grond.
4. De laatste trend-artikelen voor 2021 druppelen binnen
Ik heb mijn trend longread al aan het begin van dit jaar geschreven, maar nog steeds druppelen er artikelen binnen. Zoals dit artikel van de Jason Yim (CEO van Trigger) en natuurlijk de befaamde jaarlijkse longread van AR influencer Tom Emrich (8th Wall) met dit jaar 21 trends. Het is heel compleet en ik zie ook ook veel bevestiging van de trends in mijn longread. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hem zelf dit jaar een klein beetje vindt tegenvallen want ik mis een beetje de inspirerende voorbeelden als bewijslast. Maar desondanks zeker nog wel een must read. Een trend die wel interessant is om eruit te pikken en waarvan ik nog weinig voorbeelden ken is het feit dat normale websites, en dus geen campagne websites, webAR content kunnen gebruiken om de experience te vergroten.
5. Snap - “It is augmented reality that is driving our future”
Met deze quote begon Evan Spiegel (CEO) de allereerste Investor Day van Snap. Waar ze o.a presenteerden dat ze de komende jaren een jaarlijkse omzetgroei van 50% verwachten. Snap focust zich de komende jaren op de 5 pijlers Camera, Map, Chat, Stories en Spotlight en ze zien AR als hét platform voor experience, advertising, data en commerce. Peter Sellis (senior director of product): “Our team will focus next on the camera via AR advertising. We’re going to do this by first, building the core behavior of AR as a utility; then second, making it easier for brands to create and experiment; and then third, we’ll pair it seamlessly with our powerful advertising platform.” En ze gaven aan dat ze dit eerst gaan toepassen op shopping, maar ook dat het nu op de smartphone gebeurt maar dat een wearable niet uit kan blijven. Robert Murphy (CTO): “Now through developments in hardware and software, we can do a lot more than just capture a scene. We can understand, interpret, edit and augment a scene, and not just for later, we’re increasingly able to do all of this in real time. This is the camera that will enable the next-generation of computing. And that’s why we are a camera company.”
Lees meer en schrijf je in
Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!