Branchevereniging DDMA formuleert uitgangspunten voor datagebruik


Branchevereniging DDMA heeft in samenwerking met de Argumentenfabriek en een groep koplopers uit de data-driven marketingsector, werkzaam bij onder meer VodafoneZiggo, KLM en Rabobank, de Uitgangspuntenkaart voor Datagebruik ontwikkeld. De geformuleerde uitgangspunten moeten passen bij de gezamenlijke ambitie van leden van DDMA om het maatschappelijk vertrouwen in data te vergroten. De branchevereniging stelt dat het, voor elke organisatie die data- en klantgedreven werkt, van cruciaal belang is dat klanten erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens in goede handen zijn. ‘Een datavisie en duidelijke kaders voor datagebruik zijn hiervoor onmisbaar.’
‘Dit is een ongelooflijk belangrijk onderwerp, dat breder gaat dan marketing. Dit hoort thuis in de boardroom.’
Alfred Levi, voormalig SVP Marketing, Data and Media Sales, Ahold
Maatschappelijk vertrouwen in data vergroten
Volgens DDMA zien steeds meer organisaties dat het hebben van een eigen normen- en waardenkader voor datagebruik essentieel is om dat vertrouwen van klanten op te bouwen. Daarbij stelt de belangenvereniging dat het alleen voldoen aan wetten en regels niet genoeg is. DDMA: ‘Naast wat je met data mág gaat het er vooral om hoe je als organisatie met data wíl omgaan, aansluitend op de verwachtingen van de consument. Met de Uitgangspuntenkaart willen wij organisaties stimuleren een eigen visie op datagebruik te formuleren. De uitgangspunten zijn dan direct toepasbaar op de werkvloer, bij ethische keuzes over datagebruik en voor het opzetten van datagedreven campagnes.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS‘De Uitgangspuntenkaart en de bijbehorende workshop hebben me echt geholpen om heldere uitgangspunten voor datagebruik te creëren voor KLM.’
Mark Kramer, Director Customer Experience KLM
Samen met de sector ontwikkeld
DDMA zegt dat de uitgangspunten getest zijn aan de hand van praktijkvoorbeelden. ‘Tijdens denk- en testsessies met de Argumentenfabriek is samengewerkt met een groep experts uit het werkveld’
De branchevereniging geeft aan dat de zogenoemde experts werkzaam zijn bij de volgende organisaties die het initiatief omarmen: Achmea, Adeptiv, Ahold, Airmiles (Loyalty Management Nederland), AkzoNobel, Bohn Stafleu Van Loghum, CZ, Essent, Gemeente Amsterdam, Goede Doelen Loterijen, Groene Amsterdammer, KLM, Koninklijke Bibliotheek, Ministerie van Algemene Zaken, Natuurmonumenten, NS, Philips, PostNL, Rabobank, Roche, Robeco, Santander, SIDN Fonds, Tilburg University, VodafoneZiggo en De Volksbank.
De Uitgangspuntenkaart
DDMA biedt de Uitgangspuntenkaart aan als hulpmiddel voor organisaties om er zelf mee aan de slag te gaan. Voor organisaties die op zoek zijn naar meer sturing en begeleiding, is er een workshop Data-ethiek in de praktijk ontwikkeld.
De Uitgangspuntenkaart voor Datagebruik is hier te downloaden.
Lees ook:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid