Technologiebedrijf Criteo neemt Brandcrush over, een Australisch bedrijf dat gespecialiseerd is in offline retailmedia. Criteo, gericht op meer online retailmedia, herpositioneert zich op de reclamemarkt om adverteerders beter te kunnen bedienen.
Brandcrush
De overname van Brandcrush, een privaat bedrijf, is gisteren aangekondigd, schrijft onder meer Emerce. Er is geen overnamebedrag bekendgemaakt. Ook is vooralsnog onduidelijk wanneer Criteo de kennis van Brandcrush kan gebruiken op de Amerikaanse en Europese markten. Investeerders hebben vooralsnog weinig vertrouwen in de geplande veranderingen; het Criteo-aandeel zakte na het overnamenieuws met een kleine twee procent.
Consument beter bereiken
Brandcrush is vooral sterk in activaties en rond winkels, bijvoorbeeld op kassaschermen, out-of-store-activaties (zoals het uitdelen van testproducten) en digitale activiteiten als sociale media en e-mailmarketing. Criteo op zijn beurt heeft expertise in retailmedia, met name via webwinkels. Door de kennis te bundelen, wil Criteo adverteerders bedienen omdat zij de consument naar verwachting beter kunnen bereiken rondom een mediamerk.
De herpositionering van Criteo naar retailmedia komt omdat het vorige stokpaardje, online retargeting van de consument, richting zijn pensioen gaat. Online retargeting wordt door techbedrijven en privacytoezichthouders aan banden gelegd om de online privacy van de consument te vergroten.
Lees ook
- Digital transformation & tech Google stelt afschaffing third party cookies opnieuw uit, nu naar tweede helft 2024
- Digital transformation & tech Cookiepocalypse: het rap naderende einde van de third party cookie
- Digital transformation & tech IAB Europe mag zijn alternatief voor toestemming cookies uitrollen
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!