De economische crisis heeft in de Nederlandse en Belgische evenementenbranche hard toegeslagen. Heel wat eventbedrijven moesten de afgelopen jaren noodgedwongen hun deuren sluiten. Uit de resultaten van de 9de EventMonitor blijkt dat er een keerpunt is bereikt en bedrijven weer meer in eventmarketing investeren.
Historisch dieptepunt
Maar liefst 91 procent van de opdrachtgevers van bedrijfsevenementen zag zijn budgetten de afgelopen 12 maanden stijgen of op zijn minst gelijk blijven. Het percentage dat zijn budget zag slinken, bedraagt nog slechts 9 procent. Een half jaar geleden was dat nog 31 procent. Daarmee lijkt de crisis in de eventsector voorbij.
Evenementenbureaus
Bij de eventbedrijven zien we dezelfde positieve trend. Maar liefst 49 procent (t.o.v. 32 procent vorig kwartaal) geeft aan dat zijn omzet effectief is gestegen. Wel doen de toeleveranciers het met 52 procent een stuk beter dan de evenementenbureaus, waar 43 procent een stijging in de omzet optekende.
Voor de toekomst verwacht 96 procent van de opdrachtgevers dat de budgetten voor evenementen de komende 6 maanden zullen stijgen of op z’n minst gelijk blijven.
EventMonitor is een benchmark voor organisatoren, evenementenbureaus, opdrachtgevers en toeleveranciers van evenementen, en een initiatief van eventplanner.be /.nl in samenwerking met de diverse vakverenigingen.
Het volledige rapport is hier beschikbaar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!