'Dit is kansloos!', brieste Jeroen van Erp donderdagmiddag tijdens de vierde uitzending van Adformatie Connects Live vanuit Capital C. Waar hij het over had? De appathon van de overheid, natuurlijk. 'Het is een gemiste kans dat we dat niet gewoon met z’n allen hebben gezegd. Als je me in twee dagen wil leren kitesurfen, lukt dat ook niet, zei Van Erp, die donderdag in het Amsterdamse Capital C op 1,5 meter afstand stond van Ron Vrijmoet (DEUS) en Ben van der Burg (Triple).
Vrijmoet, die met zijn start-up DEUS ook een voorstel indiende en daar het hele Paasweekeinde aan kwijt was, kwam met enige nuance: 'De overheid heeft niets anders gedaan dan een net ophalen. Niet met de bedoeling om daar een finale oplossing voor te krijgen.' Van der Burg sloot zich daarbij aan: 'Precies wat Ron zegt, het was een experiment. Iedereen buitelde over elkaar heen, de Waag, de privacyorganisaties, noem maar op. Terwijl het alleen maar de bedoeling was om te kijken wat er überhaupt mogelijk was.'
Vrijmoet: 'Je moet dingen juist anders aanpakken in crisistijd. Normaal gaat daar een paar weken overheen, maar nu moet dat natuurlijk veel sneller. We zijn met het hele team als een dolle aan het werk gegaan. Ook al leverde het uiteindelijk niets op, we wilden toch een paar suggesties doen.'
Van Erp: 'Maar erken dat dit veel meer tijd nodig heeft. Er bestaat een enorme discrepantie in hoe het gecommuniceerd is en wat het daadwerkelijke doel was: als het gaat om net ophalen is dat natuurlijk een hele goede zaak. We moeten terug naar de tekentafel: we moeten iets ontwerpen dat super laagdrempelig is zodat er uiteindelijk voldoende draagvlak is.'
De mannen waren het er over eens dat de overheid beter had moeten communiceren over het doel van de bliksemtender. 'Ze hadden duidelijker moeten maken dat er verschillende fases zijn. De eerste fase was bedoeld om te oriënteren, de tweede fase is nu om alle elementen die goed zijn bij elkaar te voegen. Ik hoop dat het ministerie uiteindelijk zal zeggen dat ze weten wat er te halen is. En dat we ophouden elkaar zwart te maken. We hebben een goed fundament liggen. We moeten samenwerken en dit samen oppakken.'
'In het onderwijs was het een zooitje op het gebied van digitalisering, nu moeten ze wel'
Dat deze crisistijd technologische innovaties geen windeieren legt, mag duidelijk zijn. 'De meest succesvolle voorbeelden komen van bedrijven die kijken: wat doen we nu eigenlijk en kunnen we dat toepassen in een wereld die compleet aan het veranderen is. Zo heb je een Amerikaanse dierenopvang die de foto's van die dieren nu aanbiedt voor Zoom-meetings. Dat is natuurlijk heel leuk', zei Vrijmoet.
Van Erp: 'En zo zie je een heleboel van dat soort initiatieven. Maar waar het om gaat is dat er voor de langere termijn moet worden nagedacht. Al zijn die beslissingen uiteindelijk ook gebaseerd op het perspectief in de economie: is er voldoende vertrouwen? Als je kijkt naar telecombedrijven: die leggen zoveel geld neer voor reclames voor nu, maar die bedragen kun je veel beter in plannen voor de lange termijn steken.'
Van der Burg: 'In het onderwijs was het een zóóitje op het gebied van digitalisering en nu móéten ze wel. Ik sprak een leraar en die zei: 'Via het scherm gaf ik een paar klassen tegelijk les. En iedereen luisterde aandachtig!' Die wil er na de crisis mee doorgaan. En dat is ook het interessante nu: wat blijft er hangen? Er zijn nu zoveel mogelijkheden. Bij iedereen neemt de productiviteit toe, we werken thuis, we zijn gefocust. Er ontstaat veel meer ruimte. Ook voor experimenten.'
Hoe de situatie bij de drie mannen nu zelf is, door de crisis? Van Erp: 'Een aantal van onze klanten stond meteen op de rem. Mijn glazen bol is nog heel mistig, maar voorlopig gaat het redelijk goed.' Vrijmoet, met DEUS specialist op het gebied van AI: 'We raken er een beetje aan gewend. Mobgen (zijn andere start-up, een bedrijf in mobiele toepassingen, red.) zijn we gestart na de meltdown van 2008.'
Van der Burg: 'Dit is het jaar van en voor innovatie. Voor corona waren we allemaal volgevreten walrussen en nu zijn we fit.'
Dat we voorlopig nog lang niet zijn uitgepraat over de corona-app of de digitalisering die de coronacrisis met zich meebrengt, is een ding wat zeker is. En in Capital C? Daar bleef het donderdagmiddag nog lang onrustig.
Adformatie Connects Live Adformatie brengt in de talkshow Adformatie Connects Live wekelijks industry leaders samen om over de impact van de coronacrisis op het marketing en communicatie-vak te praten. Vanuit Capital C wordt het vak in een half uur bijgepraat over de recente ontwikkelingen en hoe daar op korte en lange termijn mee om te gaan. De livestream is elke donderdag vanaf 16.30 uur te volgen via deze pagina en via YouTube en Facebook. Meepraten kan via #adfoconnects. |
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!