Adverteren rondom relevante content is al jarenlang een veel gebruikte en succesvolle methode om de juiste doelgroep te bereiken. Met het op korte termijn verdwijnen van de third party cookie staat contextual targeting ook volop in de belangstelling als krachtig en kwalitatief cookie-alternatief.
Samen effect contextuele display ontdekken
DPG Media en Tulp Keukens (een label van de Mandemakers Groep) hebben in deze unieke samenwerking gebruikgemaakt van slimme contextuele display-inzet. De uitingen van Tulp Keukens zijn ingezet in de relevante omgeving van dé woonautoriteit van Nederland: vtwonen.nl. Vtwonen is het grootste en meest veelzijdige woonmerk van Nederland en is een unieke one-stop-shop voor woonproducten, inspiratie en praktische informatie. Een omgeving die qua context dus goed aansluit bij de interesse van de doelgroep van Tulp Keukens.
Uitgangspunt van de samenwerking was om samen te ontdekken wat het effect is van contextuele display inzet. De Mandemakers groep wil klaar zijn voor de toekomst (het verdwijnen van de third party cookies) en werkt met krachtige alternatieven om zo gebruikers te bereiken die een specifieke vorm van interesse hebben.
Wat doet contextual targeting?
Contextual targeting maakt het online mogelijk om niet-identificeerbare bezoekers alsnog te targeten op basis van hun contentvoorkeuren en/of -interesses. Met de inzet op vtwonen.nl is Tulp Keukens aanwezig bij de gebruiker die wordt geïnspireerd, zich oriënteert en richting transactie gaat. Vtwonen bereikt consumenten in de gehele funnel: van interesse tot en met koopintentie. Een perfecte match met keukenaanbieder Tulp Keukens. De contextuele inzet op vtwonen.nl is ingezet in alle, voor de keukenaanbieder, relevante contexten. Dit loopt van generiek naar meer specifiek met keywords zoals keuken, keukens, keukenapparatuur, woonkeuken, koken tot oven.
Strategie voor contextuele inzet
Om de contextuele inzet op vtwonen.nl op waarde te schatten zijn daarnaast nog twee (targeting)strategieën ingezet binnen het DPG Media Netwerk.
- De eerste variant is een doelgroepsegmentatie over het gehele netwerk van DPG Media. Hierbij is op basis van first party data van DPG Media een audience ingezet gerelateerd aan het onderwerp wonen: van gebruikers die interesse hebben getoond in woonproposities (bv. vanuit een actie vanuit de oktober woonmaand) tot gebruikers waarvan bekend is dat ze gaan verbouwen of op zoek zijn naar een nieuwe keuken.
- De tweede variant betreft een brede inzet over het gehele DPG Media netwerk heen, zonder targeting.
De contextuele inzet op vtwonen.nl leidt tot uitstekende resultaten, blijkt uit Google Analytics data. Benieuwd naar de resultaten? Lees het volledige succesverhaal op dpggrow.nl!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!