Boost creativiteit nodig? Zet je screensaver eens op blauw

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Canadese wetenschappers van de universiteit van in Vancouver hebben aan de hand van een experiment vastgesteld dat kleuren de gemoedstoestand en prestaties van mensen kunnen beïnvloeden. Uit het komt naar voren dat de kleur rood het concentratievermogen zou stimuleren en de kleur blauw het vermogen om creatief te denken.

Voor marketeers zijn dit interessante onderzoeken. Wil ik dat de consument mijn boodschap onthoudt of er creatief over nadenkt?

Meer dan 600 respondenten hebben tussen 2007 en 2008 meegewerkt aan het .
Het experiment werd gehouden op computers, waarbij de respondenten enkele beelden te zien kregen met een blauwe, rode of witte achtergrond. Het onderzoek wijst uit dat bij het gebruik van de kleur rood, de beelden beter worden onthouden. Bij het gebruik van de kleur blauw wordt creatiever nagedacht over de beelden.

De wetenschappers geven aan dat het oorzaak voor het verhoogde concentratievermogen bij de kleur rood te maken kan hebben met aangeleerde condities, zoals bijvoorbeeld de kleur rood van een waarschuwingsbord in het verkeer of een rode pen van een leraar, aldus de onderzoeker en marketing professor Juliet Zhu van de ;s">UBC's Saunder School for Business. Rood doet ons dus onbewust denken: ! opletten !

De kleur blauw wordt mogelijk geassocieerd met de lucht en het water. Dit leidt tot denken in openheid, vrede en rust. Mensen voelen zich als het ware vrij om te denken wat ze willen.

De wetenschappers hebben deze kleuren ook onderzocht in reclameboodschappen en bevestigen hierbij dat een product beter wordt geëvalueerd zodra het bericht informatief is met rode kleuren dan met blauwe kleuren. Een bericht met een creatieve boodschap werd beter geëvalueerd met blauwe kleuren dan met rode.

Eigenlijk best logisch allemaal. Alleen...hoe zit het dan met de andere kleuren? Als ik aan groen denk, is het voor mij vrijheid-blijheid (groen stoplicht, groene pen leraar) waarbij informationele berichten waarschijnlijk ook niet passen. Maar wat gebeurt er bij de kleuren geel, paars, oranje en roze?

Voor de marketeers is het onderzoek interessant bij het ontwikkelen van een reclame-campagne: hoe breng ik mijn informatie over en in wat voor gemoedstoestand moet de consument zijn om mijn reclame juist te decoderen?

Voor anderen is dit onderzoek in ieder geval nuttig om eens na te denken over het veranderen van de kleur van je screensaver in blauw voordat je een brainstormsessie ingaat, of rood bij het voorbereiden van een ingewikkelde presentatie.

Benieuwd naar het onderzoek? Meer informatie over dit experiment staat beschreven in .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie