1. Virtuele protestborden
Er zijn veel manieren om te demonstreren en augmented reality kan daarbij helpen. Of je nu de straat op gaat of je stem online wilt laten horen, creators hebben verschillende AR-filters en -lenzen gemaakt om de Black Lives Matter-beweging te ondersteunen. AR filters en lenzen die je kunt gebruiken als virtueel protestbord als je de straat op gaat en daar online verslag van doet: gebruik bijvoorbeeld deze Snapchat Lens van Culturengine of de app AR Loopa. Als je de deur niet uitgaat, kun je ook deze 3d-buste van George Floyd op Sketchfab delen. Of maak een online statement met het populaire ‘wheel of fortune’ AR-filter van Toni Adeyemi. Het filter heeft binnen een week meer dan 2.5 miljoen impressies gehaald. Ik heb op basis van mijn eigen vondsten en dit blog van Kacey Weiniger een compilatievideo gemaakt.
2. Nieuwe features Snap
Afgelopen week vond Snap’s jaarlijkse developers bijeenkomst plaats: de Snap Partner Summit (met een te gek virtueel decor). Daar verstevigden ze hun positie als één van de grootste AR-spelers. Dagelijks gebruiken 170 miljoen mensen hun AR-features en zijn er rond de miljoen lenzen ontwikkeld. Daarvan is een derde door de creators community gemaakt. Snap kondigde aan dat je lenzen kunt zoeken via voice en ze kunt lanceren visual search. Snap gaat duidelijk meer de rol aannemen van een digital assistant waarmee je via voice AR kunt triggeren en met je camera bijvoorbeeld planten en hondenrassen kunt identificeren.
Snap laat creators in de toekomst ook hun eigen machine learning-modellen gebruiken zodat de camera van Snap nog slimmer wordt. Ze gaan bijvoorbeeld een samenwerking met Wannaby aan waarmee voeten getrackt kunnen worden en virtuele schoenen gepast kunnen worden. Bekijk ook deze toffe Lenses van CV2020 en een demo van Capitola waarmee Snap een pizzadoos herkent tussen andere objecten.
De tofste aankondiging vind ik Local Lenses waarmee ze de volledige (lokale) fysieke wereld als 3D-model gaan aanbieden zodat de AR naadloos aansluit op de omgeving. Nu zijn het alleen nog bepaalde landmarks, maar straks worden het complete wijken. Zou Snap de eerste worden die de langverwachte AR cloud kan gaan optuigen?
Lees hier al het nieuws dat naar buiten kwam tijdens de summit.
3. Bouw een boomhut waar je maar wil
Het bureau &samhoud creative tech heeft voor Landal GreenParks een AR game ontwikkeld die kinderen stimuleert om buiten op ontdekkingstocht te gaan. Met de Landal Adventure game verzamel je, terwijl je door het park loopt, materiaal om een zo groot mogelijke boomhut te bouwen. Die je dan via AR overal in de fysieke wereld kan plaatsen. Leuk concept. Het social bureau GoSpooky heeft een hele toffe out of home Snapchat Lens ontwikkelt waarbij een abri van Malibu een game wordt. Reclame waar voorbijgangers echt even mee bezig zijn: dat wil toch elke adverteerder?
4. Fitness gamification
Ik schreef al eerder over AR dat gamification aan workouts toevoegt en nu kwam ik van de week een Snapchat lens en TikTok filter tegen die dat beide doen. De Snapchat Lens KatSquad City is van Abbas Sajad en laat je squads doen waarmee je een mannetje kan besturen die muntjes moet verzamelen. Onderstaande video is een TikTok van Juventus speler Douglas Costa die terwijl hij push-ups doet een soort Flappy Bird-achtige game speelt. Vet.
5. Hlogrammen en Audio React
De HOLOFIL is een holografische display die 3D-content echt tot leven brengt. Studio05 heeft een proof of concept voor Monster Energy gemaakt waarbij er een virtuele laag over een echt blikje energiedrank wordt geplaatst. Capitola heeft een AR-filter voor Insta gemaakt die reageert op muziek. Ze hebben een AR-laag voor een schilderij gemaakt dat via de nieuwe Audio React feature bouncet op muziek. Sweet.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!