Forrester voorspelt dat de kerstinkopen dit jaar zo’n 89 miljard dollar zullen bedragen, een recordbedrag. Maar het wordt niet allemaal meer uitgegeven op Black Friday.
De vrijdag na Thanksgiving was van oudsher de dag dat Amerikanen startten met kerstshoppen. Vroeger betekende dat dan ook drukte op de wegen en veel mensen in de rij voor de grote warenhuizen.
Tegenwoordig is Black Friday echter veel minder belangrijk dan bijvoorbeeld een Cyber Monday, de maandag na Thanksgiving.
Het shopseizoen is nu meer verspreid over een paar belangrijke data, en winkeliers zullen hier in hun promoties rekening mee moeten houden, aldus retailanalist Sucharita Mulpuru: ‘Cyber Monday belooft dit jaar een van de grootste ooit te worden, nu steeds meer mensen online shoppen en op zoek zijn naar leuke deals.’
Steeds meer invloed in Europa
In Europa starten de kerstinkopen altijd iets later, maar retailers moeten ook hier steeds meer rekening houden met de Amerikaanse winkeldagen, aldus Europese retailanalist Michelle Beeson: ‘Amerikaanse retailers met Europees bereik zullen hun Black Friday- en Cyber Monday-kortingen ook over de Atlantische Oceaan aanbieden. Met name in Groot-Brittannië zie je de invloed toenemen.’
(foto: winkelend publiek bij Macy's op Black Friday 2013 - creative commons)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!