BeReal, een socialemediadienst waarmee gebruikers elkaar één keer per dag een foto sturen, is door de Franse eigenaren voor een half miljard euro verkocht aan de eveneens Franse uitgever van videogames Voodoo. De hoge verkoopprijs is opmerkelijk te noemen omdat het aantal dagelijkse BeReal-gebruikers al eind 2022 gestagneerd is en de app op geen enkele wijze geld verdient. Er werd geteerd op euro's van durfinvesteerders. Voodoo gaat advertenties in de app plaatsen om tot een duurzaam verdienmodel te komen, zegt de ceo tegen The Financial Times.
Groei is er (voor nu) uit
De hype rond BeReal is al even gaan liggen, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoekers. Vijftig miljoen dagelijks actieve gebruikers blijven de app trouw, maar dat aantal groeit volgens SensorTower al anderhalf jaar niet meer. Dat is extra zorgelijk omdat de app nog steeds gedownload wordt door nieuwe gebruikers. Eind 2022 noteerde SensorTower 35 miljoen nieuwe BeReal-downloads. In het eerste kwartaal van dit jaar waren dat er nog maar vijf miljoen. De aanwas is dus onvoldoende om de dagelijkse gebruikersschare te laten groeien.
De doelgroep van BeReal is wel interessant, zegt nieuwe eigenaar Voodoo. Het zijn vooral Gen Z'ers die de app minimaal zes dagen per week gebruiken en met name woonachtig zijn in Frankrijk, de Verenigde Staten en Japan. Voodoo wil met een nog onbekend plan verder groeien in deze landen en uitbreiden naar meer landen in Europa en Azië.
Advertentiemodel
De afgelopen jaren werkte BeReal met enkele tientallen medewerkers volledig aan het verbeteren van zijn product en uitbreiden van het aantal gebruikers. Aan een verdienmodel werd nauwelijks gedacht en de app is nog steeds vrij van abonnementen, reclames en andere inkomstenbronnen. Dat kan omdat de startup totaal negentig miljoen euro groeigeld heeft opgehaald bij durfinvesteerders. Die zijn vermoedelijk tevreden nu de app voor een half miljard euro verkocht is. De pas 26-jarige mede-eigenaar van BeReal lijkt ook een leuk bedrag te vangen en stopt als ceo. Hij belooft wel betrokken te blijven bij de app.
Voodoo zegt dat het BeReal-team vanaf nu 'een balans moet vinden tussen productontwikkeling en een verdienmodel.' Dat verdienmodel wordt paid advertising, licht de nieuwe directeur toe. Details geeft hij nog niet, maar de reclames moeten 'extreem vloeiend' in de app verwerkt worden om 'de gebruikerservaring niet te beschadigen.'
Volgens Voodoo 'is adverteren noodzakelijk voor het verdienmodel van een socialmediaplatform.' BeReal onderzocht in 2022 de mogelijkheid om gebruikers via een abonnement te betalen voor de app, maar zette dit plan in de ijskast. Sindsdien was het wachten tot het geld (en geduld) van durfinvesteerders op raakte óf een serieuze overnamekandidaat op de deur klopte.