Tommy Hilfiger maakte vorige week bekend dat het zijn Statement Stores wereldwijd gaat voorzien van een virtual reality ervaring, door klanten in staat te stellen virtueel Hilfiger's najaarsshow te herbeleven. In gesprek met Avinash Change, aanjager van de Dutch VR Days en oprichter van WeMakeVR, probeer ik de case te ontleden. Dit doen we aan de hand van drie stellingen:
Stelling 1: Virtual reality in retail is een gimmick
'Bij veel virtual reality ervaringen die op dit moment worden ontwikkeld, ontbreekt inderdaad een concrete doelstelling. Je krijgt een kortstondig gimmick effect zonder take out; het draait vooral om pr. Een voorbeeld is de VR ervaring van Top Shop tijdens de London Fashion week (lees hier de case). De Tommy Hilfiger VR ervaring focust op het verbeteren van de winkelervaring. We willen dus niet de vluchtige voorbijganger bereikenm, maar de geïnteresseerde consument die meer wil weten van de collectie. De VR ervaring duurt zes minuten en wordt begeleid door een winkelmedewerker. Dit zorgt voor concrete opvolging in de richting van de collectie in de winkel.'
Stelling 2: Virtual Reality zorgt alleen maar voor lange wachtrijen
'Dit is een veel voorkomend probleem en natuurlijk iets wat je niet wilt, omdat het de doorstroming van een attractie of winkel hindert. We hebben geprobeerd om hiermee rekening te houden door bijvoorbeeld geen schreeuwerige borden buiten te hangen: 'Kom binnen VR kijken'. Daarnaast voorziet Tommy Hilfiger in een speciale ruimte waar je de VR kan beleven. Dat is niet direct bij de ingang, maar op een rustige plek achterin. Ook deze keue hangt overigens weer samen met de doelstelling. De case draait niet om het binnen halen van meer bezoekers, ze moet echt iets toevoegen aan de winkelervaring.'
Stelling 3: VJe kunt VR apparatuur niet zomaar ergens neerleggen
'Klopt. Virtual reality heeft vaak enige uitleg enbegeleiding nodig. Bovendien zijn de apparaten te duur om alleen achtergelaten te worden. Medewerkers van de Statement Stores worden getraind in hoe ze moeten omgaan met Virtual Reality. Het is ook niet de bedoeling dat deze oplossing in elke winkel gepresenteerd wordt waar je Hilfiger kunt kopen. Het concept beperkt zich tot de statement stores.'
Mijn conclusie is dat de Tommy Hilfiger VR case het begin kan zijn van meer effectieve inzet van VR in retail, waarbij de grote winst is gelegen in het feit dat het niet draait om de techniek zelf maar om de content erachter. Op de Dutch VR Days hoop ik meer van dit soort cases tegen te komen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!