Snap - het bedrijf achter de populaire app Snapchat - heeft zijn eerste 'Lens on the Year'-rapport uitgebracht, waarin het inzoomt op de Augmented Reality (AR)-lenzen van partners. Snapchat-gebruikers kunnen lenzen - dus AR-toepassingen - gebruiken om via hun smartphonecamera virtuele objecten in de echte wereld te bekijken. Snap noemt dergelijke lenzen de toekomst van winkelen.
Kleding passen op maat
Snap licht in zijn jaarrapport vijftig lenzen in tien categorieën uit, waaronder muziek, popcultuur en winkelen, beauty en mode. Met name het winkelaspect is in trek bij merken, zo blijkt uit de vele lenzen van bekende en minder bekende merken.
Wereldwijde favorieten zijn volgens Snap onder meer de B27-sneakers van Dior, de Powder Kiss Lip van MAC Cosmetics en Venus in bont door Barbara Barliani.
Snap licht lenzen uit met verschillende functies. Zo kunnen Snapchat-gebruikers via de Prada-lens verschillende (dure) portemonnees kopen door met hun hand van links naar rechts te vegen voor het smartphonescherm. Ook afrekenen kan op deze manier. Webwinkel Farfetch op zijn beurt biedt een lens aan waarmee gebruikers via hun stem door jassen van Off-White kunnen bladeren. Door de favoriete kleur op te noemen, verschijnt de jas in die kleur op het telefoonscherm. Tot slot laat de lens van Zenni brillen en brillenaccessoires op een echt gezicht zien, alsof de gebruiker een fysieke bril past.
Uiteraard kan de Snapchat-gebruiker vanuit de lens op een product klikken, waarna hij/zij bij de webwinkel van het betreffende merk uitkomt.
6 miljard afspeelbeurten per dag
De vele verschillende lenzen van Snap worden totaal gemiddeld meer dan zes miljard keer per dag afgespeeld, stelt het bedrijf. Onlangs werd bekendgemaakt dat er meer dan twee miljoen lenzen zijn, afkomstig van ruim tweehonderdduizend ontwikkelaars.
De Snapchat-app heeft meer dan 280 miljoen dagelijkse gebruikers, zei Snap in april 2021. Het maandelijks aantal gebruikers bedroeg in mei ruim 500 miljoen, meldt CNBC op basis van Snap-uitingen.
Goede doelen en overheden
Het grote aantal Snapchat-gebruikers zet niet alleen bedrijven ertoe om gebruik te maken van eigen lenzen. Ook goede doelen en overheidsinstanties gebruiken lenzen om Snapchat-gebruikers te bereiken. Zo informeert de Amerikaanse president Joe Biden mensen via Snapchat over de coronapandemie, vraagt de organisatie Song for Charlie aandacht voor de gevaren van (geknoei met) drugs en zet Snap zelf een lens in om meer Engelse orgaandonoren te werven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!