Premium

'Apple TV+ krijgt goedkoper abonnement dat reclames toont'

Apple werkt al tijden aan een goedkoper videostreamingsabonnement met advertenties. Netflix boekt succes met zo'n abonnement.

Afbeelding via Shutterstock

Apple werkt nog steeds aan een goedkopere abonnementsvorm van zijn videostreamingsdienst Apple TV+, meldt de Britse krant The Telegraph. Dit abonnement moest naast het huidige abonnement verschijnen en krijgt een lagere, nog onbekende prijs. In ruil voor die korting wil Apple de kijker reclames voorschotelen. Om de prestaties van die advertenties te meten, voert Apple op dit moment gesprekken met de Britse kijkcijferpartij Barb, stelt de krant. 

Advertenties meten

Apple en Barb zijn geen onbekenden van elkaar. De Broadcaster's Audience Reseach Board (Barb dus) registreert voor Apple TV+ al even de kijktijd voor content van de streamingsdienst. Om ook de zichtbaarheid en eventueel andere kenmerken van ingekochte (video)reclames te meten, zijn volgens de krant aanvullende technieken nodig. Gesprekken tussen Apple en Barb moeten uitwijzen of Barb die technieken in huis heeft en zo ja, onder welke voorwaarden ze te gebruiken zijn voor Apple TV+. Grote kans dat de technische infrastructuur er is of ingekocht kan worden, want Barb levert onder andere de officiële kijkcijfers aan Britse tv-zenders.

Onduidelijkheid

Er is nog veel onduidelijk over een Apple TV+-abonnement met reclames. Geruchten over dit abonnement doen al een tijd de ronde. Het huidige abonnement op Apple TV+ kost 9,99 euro per maand. Die prijs is in lijn met veel andere populaire videostreamingsdiensten, al bieden die inmiddels ook goedkopere abonnementen met reclames aan. Die abonnementen zijn meerdere euro's per maand voordeliger. Welke prijs Apple gaat vragen voor zijn advertentie-ondersteunde abonnement is nog niet bekend. Of het nieuwe abonnement wereldwijd uitkomt evenmin.  

De reclame-ondersteunde abonnementen van onder meer Disney+, Amazon Prime Video en Netflix zijn nog niet in Nederland beschikbaar.

Netflix is succesvol

Concurrerende streamingsdiensten bewijzen in ieder geval dat er genoeg animo is voor een goedkoper, advertentie-ondersteund abonnement. Zo schreven we vorige week nog over Netflix, wiens reclame-ondersteunde abonnement in een aantal landen beschikbaar is en in die landen inmiddels goed is voor 45 procent van de nieuwe abonnees. Dat is veel, want de abonnees hebben ook keuze uit verschillende reclamevrije abonnementen met meer functies. Een lagere prijs weet dus heel wat mensen over de streep te trekken, waardoor het totale aantal Netflix-abonnees met 16,5 procent groeide ten opzichte van dezelfde periode in 2023. De omzet en nettowinst profiteren mee. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie