1. Apple bouwt verder aan haar AR-ecosysteem met de iPhone 11 en mogelijke AR-bril
De mogelijke AR-glasses van Apple werd nog niet aangekondigd, maar op het jaarlijkse iPhone-event van de tech-gigant zagen we wel de verdere bouwstenen voor hun AR-ecosysteem. De gepresenteerde iPhone 11 Pro heeft bijvoorbeeld drie cameraâs met allerlei dieptesensoren, waardoor je een 3D-cameramode hebt.
Snap speelt met hun onlangs gelanceerde 3D-selfies al in op de smartphones met zulke cameraâs. Daarnaast heeft de iPhone een U1-chip (Ultra Wideband) voor âspatial awarenessâ. Op deze manier weet de iPhone waar andere slimme apparaten of andere iPhones (b.v. voor airdrop) zijn en kan dat in de toekomst doorgeven aan de AR-glasses. Zie dit filmpje hoe het werkt.
Dat de AR-glasses er aan komen is een feit, want iemand heeft aanwijzingen gevonden in de broncode van iOS13. En tot slot nog wat fun, de nieuwe iPhone kan je zelf ook bekijken via web-AR (in Safari) onderaan de productpagina.
2. Google blijft niet achter en geeft ARCore een update
Google is net als Apple in de race om hĂ©t AR-platform te worden en heeft ARCore een update gegeven. Er komt een nieuwe feature genaamd âPersistent Cloud Anchorsâ waarmee je AR kan opslaan op een specifieke locatie. Iemand kan de AR op die locatie terug zien.
Op deze manier kan je bijvoorbeeld grappige content voor een vriend achterlaten in het park of notes toevoegen aan een gezamenlijk klusproject. De app Mark AR maakt hiervan gebruik zodat mensen kunst op locaties kunnen delen met vrienden.
3. Facebook brengt AR naar je televise en werkt ook aan een AR-bril
In de aanloop naar Oculus Connect 6, het event van Facebook, waren er nieuwe aankondigingen en geruchten. Er is bijvoorbeeld aangekondigd dat de slimme camera van Facebook, de Portal, nu ook met een device komt voor je televisie. Dit brengt AR naar je tv, want nu kan je tijdens het videobellen AR masks/effects gebruiken.
Dat AR bijvoorbeeld het verhaal dat je aan je kind voorleest via de app Story Time verrijkt. De Muppets zijn alvast om. CNBC heeft uit betrouwbare bronnen vernomen dat Facebook bezig is met een AR-bril met de codenaam Orion. Het zou hiervoor samenwerking zijn aangegaan met Luxottica, het moederbedrijf van Ray-Ban. Ergens tussen 2023 en 2025 gaan ze het lanceren.
4. Burger King trollt McDonald's opnieuw in AR
Burger King is een koning in het trollen van McDonaldâs. Met hun campagne #nevertrustaclown haakte het al in op deel 1 van IT en nu met de release van deel 2 gaan ze hiermee verder.
Met de interactieve campagne âEscape the Clownâ moet je met de BK-app een sneaky ad scannen in het filmblad dat bij alle McDonald's-filialen ligt. Daaruit komen de bekende rode IT-ballonnen, die aanwijzingen geven in welk BK-restaurant je een coupon kan halen. Een beetje veel moeite voor een gratis hamburger maar leuk bedacht.
5. Met al dit culturele erfgoed in 3D wordt Sketchfab het grootste online museum ooit.
Sketchfab, één van de grootste marketplaces voor 3D-modellen, heeft naar eigen schatting inmiddels 300.000 3D-modellen van cultureel erfgoed. Iedereen heeft zo toegang tot objecten die ze nooit zullen zien omdat ze aan de andere kant van de wereld zijn of al verloren zijn gegaan.
Een voorbeeld is deze unieke Lewis Chessmen van het Edinburgh museum, of dit grote skelet van het NHM in Londen of dit fantastische harnas van King Erik XIV. Bekijk dit online museum op het web of in AR/VR.
đ„Lees meer en schrijf je in đ„
Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts of schrijf je in voor mijn tweewekelijkse AR-nieuwsbrief.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!