Alsof je vloekt in de kerk, zo reageert men als je het woord ‘app’ gebruikt zo tegen het eind van 2012. Althans tot dat ze inzien dat je hen dé oplossing biedt. Eén die een volgende stap in een efficiëntere en mobiele bedrijfsvoering biedt. Want dat zijn de voordelen die mobiele apps bieden. Maar je kunt het je (mogelijke) klanten dan ook niet kwalijk nemen, aangezien we allemaal ondersteboven gegooid worden met hét marketing woord van de afgelopen drie jaar. Het merendeel van de apps zijn dan ook nog steeds 'geinige' promotionele apps. Waarmee een merk wat brand-awareness wil stimuleren bij de consument. Lekker bezig blijven met je favoriete merk, zonder er bij in de buurt te hoeven zijn, is de gedachte daar achter.
Technology Trigger
Bekend is dat de vraag naar mobiele applicaties, oftewel apps, nog steeds enorm blijft groeien. Dit komt door het nog altijd toenemend aantal mobiele apparaten met een dataverbinding. Uit onderzoek van Telecompaper, ‘Dutch Smartphone User - Q2 2012’, blijkt dat 58 procent van de Nederlandse consumenten een smartphone bezit in het tweede kwartaal van 2012. Wat een groei betekend van 24 procent, ten opzichte van 2010. Verwacht mag worden dat met de komst van de nieuwe iPhone 5, Samsung Galaxy S3 en het vernieuwde OS Windows Phone, deze groei in het laatste kwartaal van 2012 nog verder zal toenemen.
Uit onderzoek van Telecompaper, ‘Dutch Tablet User - Q2 2012’, blijkt dat 22 procent van de Nederlandse huishoudens een tablet bezit in het tweede kwartaal van 2012. Wat een groei betekend van 14 procent, ten opzicht van 2011. Dit alles heeft gezorgd en zal zorgen voor het groeiende gebruik van apps en daar door een groeiende vraag naar de ontwikkeling van apps.
Peak of Inflated Expectations
Een booming business dus zeker weten, maar zoals bij iedere technologische (product) ontwikkeling gaat het door een aantal fases. De gebruikte technieken en software, zoals bijvoorbeeld het toepassen van Javascript, zijn niets nieuws onder de zon. Als we de Hype Cycle van apps zouden bekijken dan bevindt het toepassen van apps en alle mogelijkheden en innovaties daarvan, zich toch in de zogenaamde Peak of Inflated Expectations fase. Kortom, deze tak van sport ontgroeid als het ware al na vier jaar net zijn kinderschoenen.
De App Store, nu zo’n vier jaar live, is met zo’n 732,82 miljoen app downloads in Nederland (zowel smartphone als tablet).
De Android Market, nu beter bekend als Google Play, sinds 2009 groeiende is, met zo’n 289.25 miljoen app downloads in Nederland (zowel smartphone als tablet). De Windows Store, nestelt zich sinds 2012, met nu al zo’n 6.73 miljoen app downloads in Nederland (dit is enkel nog smartphone). (Let wel, deze downloads zijn enkel gratis apps. De cijfers zeggen niets over het daadwerkelijke gebruik van een app).
Trough of Disillusionment Er zijn dus nog enorme zeeën te veroveren op het gebied van apps. Echter, vanwege de enorme marketing en groei in gebruik en bekendheid, zijn we in een enorme vaart richting de volgende Hype Cycle-fase gekomen. Namelijk de Trough of Disillusionment. Dit zou dus betekenen dat we al ‘app-moe’ zijn geworden met z’n allen. De grootste downloads op app gebied zijn binnen Nederland verdeeld over social media en game apps. Ook dit zorgt ervoor dat, vooral in het bedrijfsleven, de mogelijkheden van apps niet gezien worden.
De ontwikkeling en groei van het internet tot wat het nu is, heeft vijftien jaar nodig gehad. Ook toen zagen we dat in het begin de mogelijkheden en voordelen van het internet nog niet geheel werden gebruikt en toegepast. Maar de ontwikkelingen die het internet heeft door gemaakt, heeft de weg vrij gemaakt voor de vlotte groei van apps. Met de bedrijven die dit als basis in huis hebben, kunnen er sneller specialismen ontstaan.
Slope of Enlightenment
Als we de Hype Cycle er weer bij pakken, zien we dat de volgende fase de Slope of Enlightenment is. Er komen steeds meer voorbeelden van hoe de technologie kan worden toegepast en hoe bedrijven er van kunnen profiteren. Wat apps zijn en kunnen, begint te kristalliseren en meer algemeen begrepen te worden. Conservatieve bedrijven zullen echter nog voorzichtig blijven. Dat wil zeggen dat apps een meer vaste vorm zullen gaan krijgen. Hiermee gaan apps en de ontwikkeling daarvan zich meer specialiseren. Een mooie voorbeeld hiervan is de medische markt, waar steeds meer app ontwikkelaars zich op zullen gaan storten.
Apps gaan steeds meer interne oplossingen bieden, welke bijvoorbeeld voor meer efficiënte productie processen gaan zorgen. Communicatie lijnen binnen bedrijven en organisaties zullen korter worden. Het zogenaamde ‘nieuwe werken’ zal steeds meer oplossingen gaan krijgen. App- Stores en Markets zullen zich meer gaan specialiseren. Iedere stad, winkelstraat en product zal vindbaar en terug te vinden zijn in een app.
Duidelijk is dat steeds meer consumenten mobiele apparatuur, als een smartphone of tablet, hebben of zullen gaan aanschaffen. Deze consumenten zijn daarnaast ook de werknemers van deze bedrijven en organisaties.
Apple ziet dit ook en doet zelf ook al een duid in het zakje, door ontwikkelaars de kans te geven hun producten een enorme boost te geven. Met behulp van initiatieven als deze ‘Volume Purchasing’ zullen business gerelateerde apps en ontwikkelaars een enorme boost krijgen.
Plateau of Productivity
Het overzicht dat eerder hier op MobileMarketing.nl te lezen was, brengt alle app ontwikkelaars in Nederland in kaart. Nu al zie je dat er van deze ontwikkelaars steeds meer komen die zich op één type oplossing of service specialiseren. Zo zal de app industrie zich in een kort tijdsbestek steeds meer gaan vormen, zoals de internet/website industrie dat ook deed. Complexe en minder gebruikelijke oplossingen worden specialistisch maatwerk. Simpelere en veel gebruikte toepassingen zullen zo steeds minder maatwerk processen worden. Dit zullen dan meer vaste en standaard producten zijn. Producten met een bijna tastbare
verpakking en een vaste prijs. In deze fase gaan bedrijven en organisaties (de mogelijke klanten) inderdaad de voordelen inzien, ze halen hun ROI. Nu nog zijn er de hele grote IT’ers, die complexe (web)systemen op maat bouwen, dit doen ze voor enorme budgetten. Echter zal dit een kleinere groep worden. Een groepje
van ‘echt’ goede ontwikkelaars, die zich onderscheiden door middel van hun specialisme. Het gemakkelijke en simpele van het ontwikkelen zal er van af gaan. Waar men nu misschien nog wel is een neefje of kennisje in kan zetten, zal dat in de toekomst niet meer kunnen doen voor het complexere werk. Deze ‘zolderkamer jongens’ zullen dan apps gaan bouwen voor de lokale bakker, zoals dit nu gebeurt met internet websites.
Hét woord voor 2013
Tegen het eind van kwartaal drie in 2012 zie je dat bedrijven en organisaties niet langer apps enkel ter promotie gebruiken. Steeds meer merken zullen over gaan stappen op het omzetten van hun (bedrijfs)processen. Om op die manier efficiënter te kunnen zijn en daarmee voornamelijk kosten te besparen. Hét woord voor 2013 zal dus ‘efficiënt’ mogen heetten. Welke vooruitstrevend bedrijf of
organisatie wil dat nou immers niet zijn?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!