Amazons slimme Echo Show-speakers - voorzien van een scherm - gaan reclames tonen van appontwikkelaars. Dat schrijft Bloomberg. Ontwikkelaars gaan zelf betalen om hun apps onder de aandacht te brengen van consumenten met een slim scherm in hun huis. Amazon hoopt met de nieuwe marketingstrategie meer aandacht te creëren voor apps die werken met het Alexa-systeem van slimme luidsprekers, met en zonder scherm.
De mogelijkheid om te adverteren komt er op verzoek van appontwikkelaars, reageert Amazon vice president Aaron Rubenson tegenover Bloomberg. Consumenten kunnen straks interactie aangaan met de advertenties; Amazon en ontwikkelaars willen immers meer downloads.
Meer geld naar ontwikkelaars
Duizenden ontwikkelaars hebben apps en skills ontwikkeld die (exclusief) werken op Amazons Echo-speakers. Met die apps en skills kunnen consumenten meer uit hun speaker halen, bijvoorbeeld door via spraakbesturing diensten te koppelen. Zo hoeven ze minder vaak hun smartphone te pakken. Sommige apps en skills vereisen een eenmalige betaling of werken juist via een abonnementsmodel. Die inkomsten belanden bij Amazon.
Amazon keert momenteel zeventig procent van de inkomsten uit aan appontwikkelaars. Dat stijgt naar tachtig procent, aldus Bloomberg. Mits de ontwikkelaar er niet meer dan één miljoen dollar aan verdient - daarna geldt een ander uitkeringspercentage.
Niet in Nederland te koop
De Amazon Echo Show-speakers met scherm zijn niet officieel in Nederland te koop. Wel in omringende Europese landen en onder andere in de Verenigde Staten.
Amazon verkoopt in Nederland wel andere modellen Echo-speakers, zonder scherm. Vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat Amazon appreclames wil tonen via deze spraakgestuurde speakers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!