Tracken van menselijke bewegingen zorgt voor nieuwe kunstzinnige uitspattingen

Alles Augmented #23 🔥Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality.

1. Nieuwe kunstzinnige uitspattingen in AR

In ARKit 3, de nieuwste versie van de AR SDK van Apple, is het mogelijk om een mensenlichaam en zijn bewegingen te tracken. De software herkent het skelet en de gewrichten waardoor het elke beweging perfect ziet. Dit opent allerlei nieuwe, creatieve vormen van AR.

Zo kan een persoon een visueel spoor van zichzelf achter zich laten tijdens het lopen. Een soort visuele tijdslijn die zorgt dat je iemands bewegingen kunt terugzien. Maar je kunt bijvoorbeeld look ljnen tekenen met je vingers of handgebaren in de ruimte plaatsen. Bekijk in onderstaande video de te gekke experimenten van Laan Labs en kunstenaar Zach Lieberman

Creative masterpieces with ARKit 3 body tracking

2. Google breidt advertisingtools uit met 3D-content

Google heeft AR geïntegreerd in zijn zoekresultaten en binnenkort wordt AR ook onderdeel van YouTube. Dat is interessant voor bijvoorbeeld de makers van make-up tutorials. Immers, hun kijkers kunnen het geleerde gelijk in AR uitproberen. M.A.C is het eerste cosmeticamerk dat hier samen met creators mee experimenteert.

Daarnaast is het nu mogelijk om 3D-assets te gebruiken in display advertising. Met het 3D-platform Poly kun je 3D-modellen maken die je kan gebruiken in banners. Zo kunnen mensen de geadverteerde producten op alle manieren bekijken. Nog niet in AR, maar dat is een kwestie van tijd.

Veel mooie nieuwe mogelijkheden waar creatieven maar wat blij mee zouden moeten zijn. Uit een  onderzoek van Unity blijkt echter dat veel creatieven nog moeite hebben om AR te gebruiken. Gebrek aan technische kennis en kosten zijn de grootste drempels.

Youtube en AR

3. Web AR: De return van Blippar, cases van Zappar en 8th Wall en 3d-commerce van Shopify

AR-bedrijf Blippar ging onlangs failliet, maar maakt nu een comeback en breidt gelijk zijn platform BlipBuilder uit met web AR (zie onderstaande demo). Slimme zet en ik ben benieuwd wat deze belofte alsnog gaat brengen.

AR-platform Zappar heeft een Auggie Award gewonnen voor hun 7-Eleven campagnes. Deze heeft inmiddels meer dan 10 miljoen interacties door consumenten!

8th wall blijft campagnes lanceren waaronder een voor Toyota, terwijl Shopify als eerste e-commerce platform volledig 3D- en AR-content ondersteunt. Dit betekent dat 820 duizend webshops wereldwijd nu makkelijk AR kunnen toevoegen aan hun winkel.

Create WebAR with no coding skills - Blippar

4. Een virtuele AR jungle van 2.000 vierkante meter

Op de gamingbeurs E3 konden bezoekers aan de drukte ontsnappen in de Unreal Garden. Deze virtuele jungle van 2000 vierkante meter biedt een multiplayer AR ervaring, waarin je kunt vluchten in een serene virtuele wereld. Een wereld vol vliegende walvissen en magische paddenstoelen waarin je ook nog eens kunt tekenen en energie kan delen. De installattie werkt met de HoloLens 1 en dat is best beperkend, maar het ziet er magisch uit. Lees een verslag op VRScout.

The Unreal Garden Story

5. PTC koopt het Rotterdamse AR-bureau TWNKLS

Twee Nederlandse AR-bedrijven slaan de handen ineen. PTC, bekend van Vuforia, heeft het Rotterdamse TWNKLS overgenomen. De laatste is weer bekend van onder andere de IKEA Places AR app. TWNKLS heeft een aantal sterke enterprise en sales cases. Lees het persbericht.

ptc & twnkls

Lees meer en schrijf je in

Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts of schrijf je in voor mijn tweewekelijkse AR-nieuwsbrief.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie