De manier van zoeken verandert drastisch. Het aantal mensen dat gebruik maakt van voice search assistants, zoals Siri, Alexa, Cortena en Google Home, neemt toe. Volgens de voorspellingen zal de helft van de zoekopdrachten in 2020 uit voice search komen.
Als je als digital marketeer niet achter de feiten wilt aanlopen, is het een must om goed op de hoogte te zijn van het belang van voice search en hoe je je hierop kunt voorbereiden.
Waarom optimaliseren op voice search?
- Amazon heeft sinds de lancering van Echo in 2014 al meer dan 5 miljoen exemplaren verkocht;
- Dagelijks gebruikt 55% van tieners voice search;
- 20% van alle mobiele zoekopdrachten is voice search;
- Bij Bing omvat voice search een kwart van alles zoekopdrachten;
- Bij Cortana zijn de zoekopdrachten naar hotels jaar-op-jaar met 343% en naar vluchten met 277% toegenomen;
- Waar begin 2015 5% van de huishoudens een voice assistant device gebruikte, steeg dit tegen het einde van 2016 naar 12%.
Hoe kunnen we optimaliseren op voice search?
Google Search Console
Google Search Console (GSC) is een tool waarin je onder andere kunt zien welke zoekopdrachten mensen gebruiken om op jouw website te landen. Hoewel je momenteel in GSC voice search niet van andere zoekopdrachten kunt onderscheiden, heeft Google al de subtiele hint laten vallen dat ze werken aan manieren om dit in de nabije toekomst wel mogelijk te maken.
Wij kunnen wel alvast voorbereidingen treffen. De zoekopdrachten die mensen gebruiken bij voice search hebben veel weg van real life gesprekken. Deze lijken op alledaagse conversaties die zij met anderen voeren. Daarom is het aan te raden om je website klaar te maken voor queries:
- Met een vraagintentie (waar, wie, wat, welk);
- Voor long-tail-zoekwoorden;
- Voor conversionele zoekopdrachten.
Volgens een onderzoek van Search Engine Watch zijn zoekopdrachten van deze types jaar-op-jaar met 61% gegroeid. In GSC is er mogelijkheid om de zoektermen te filteren op deze categorieën.
Claim je Google My Business
Naar verluidt is mobiele voice search drie keer meer secuur met locatie-gerelateerde zoekopdrachten dan tekstuele queries. Daarom is het van belang om je Google My Business-pagina zodanig te optimaliseren, dat virtual assistants het juiste antwoord bij jou vinden. Optimaliseer je pagina met informatie als openingstijden, adres, relevante categorieën en afbeeldingen. Vergeet niet om duplicate Google My Business-pagina’s te verwijderen.
Lokale reviews
Twee maanden geleden is de 2017 Local Research Ranking Factors Survey verschenen. Hierin komt naar voren dat reviews van derde partijen zwaarder wegen en dat er ook naar de inhoud van deze reviews wordt gekeken. Reviews fungeren voor zowel mensen als zoekmachines als het sociale bewijs, dat de kwaliteit, betrouwbaarheid en de populariteit van een bedrijf bepaalt. Je kunt de kwaliteit van je reviews verbeteren door klanten, die een goede ervaring met je bedrijf hebben gehad, te vragen een review achter te laten. Uit recent onderzoek is gebleken dat zeven van de tien bedrijven een review bij een ander bedrijf achterlaten wanneer dit aan hen wordt gevraagd.
Verbeter de snelheid van je website
Voice search wordt voornamelijk door mensen gebruikt die on the go zijn. Ze willen snel antwoord op hun vraag. Zorg daarom dat de laadsnelheid van je mobiele website goed is. Dit kun je controleren met Google’s Website Speed Testing Tool.
Voeg schema.org markup toe
Door gebruik te maken van schema-markup zorg je ervoor dat zoekmachines meer informatie over je website kunnen achterhalen. Met name voor voice search is een goede markup noodzakelijk.
Op Schema.org vind je precies hoe je schema-markup op je site implementeert en met deze testingtool van Google kun je checken of alles na de implementatie goed werkt.
Het belang van FAQ’s
Zoals eerder aangekaart, is voice search met name gevoelig voor zoekopdrachten met een vraagintentie. Wat sluit hier beter op aan dan de FAQ’s op je website? Met tools als Answer the Public ontdek je FAQ’s die je op je website kunt gebruiken.
“Alexa, wat is de conclusie?”
- Bedrijven zijn al bezig met hun voice search-strategieën. De bekende pizzaketen Domino’s bijvoorbeeld, heeft een app ontwikkeld waarin je kunt inspreken welke pizza je wilt hebben;
- Er is een verschil tussen Siri, Cortana en Google Now. Siri en Cortana halen hun resultaten via de zoekmachine Bing binnen. De meest accurate voice search assistant, die ook de meeste vragen beantwoordt, is momenteel Google Home;
- Het is een onvermijdelijk feit dat voice search de toekomst is. Dit betekent dat SEO ook flink zou moeten meeveranderen. Besteed daarom in je SEO-strategieën aandacht aan voice search en experimenteer zelf eens met de verschillende voice search devices.
Dit artikel is een vertaling. Het origineel vind je hier.
Digital performance bureau iProspect is onderdeel van Dentsu Aegis Network Netherlands (DAN). DAN is één van de grootste internationale netwerken van media-, marketing- en communicatiebureaus. We helpen klanten relaties op te bouwen met de doelgroep door efficiënte inzet van data, media, creatie en technologie. Gezamenlijk werken we aan de beste geïntegreerde merk-, media- en digitale communicatieoplossingen. Dit doen we voor lokale én internationale klanten.
Met een gespecialiseerd aanbod dat alle aspecten van het digitale spectrum beslaat, is Dentsu Aegis Network de nummer 1 in digital in Nederland.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!